Рупърт Мърдок: Моделът на вестникарския бизнес е мъртъв
Традиционният модел на вестникарския бизнес, основан преди всичко на доходите от реклама, е мъртъв, пише медийният магнат Рупърт Мърдок в статия, публикувана в притежавания от него в."Уолстрийт джърнъл".
"Нека си признаем - бизнес модел, който разчита главно на онлайн рекламата не може да издържа вестникарски издания в дългосрочен план", смята Мърдок, но твърди, че старият модел няма да се промени, тъй като по думите му е основан на "полумонополни" организации.
По думите на Мърдок мнозина са на мнение, че информационният бум ще доведе до упадък на традиционните медии - вестници, списания и телевизионни канали - и ще предизвика криза в журналистиката. "Аз обаче съм на противоположното мнение - бъдещето на журналистиката е по-обещаващо от всякога", посочва Мърдок.
Според него новите технологии позволяват на журналистите да достигат до милиарди хора по целия свят и да им дават информацията, от която се нуждаят. Мърдок обаче предупреждава, че някои медии няма да се адаптират към "дигиталната реалност на новия ден и ще се провалят".
"В бъдеще добрата журналистика ще зависи от способността на медийните компании да привличат потребители, предлагайки им информацията, за която те са готови да платят, защото качественото съдържание не е безплатно", подчертава Мърдок.
"Ще перефразирам един известен икономист - няма безплатна новина и ние ще се погрижим да получаваме честна, но разумна цена за качеството, което предлагаме", отбелязва магнатът. В тези условия многократно се увеличава значението на "добрата журналистика, която се отличава с две характеристики - висок професионализъм и обективност".
Рупърт Мърдок предлага нов модел за вестникарския бизнес в епохата на съвременното информационно общество - въвеждането на платен достъп до статиите и информациите, разпространявани чрез интернет. "Критиците казват, че хората няма да плащат. Аз обаче вярвам, че те ще го направят, но само ако им дадем нещо добро като качествено и полезно. Потребителите ни са достатъчно умни, за да знаят, че не можеш да вземеш без да дадеш", заяви Мърдок.
Неотдавна ръководството на "Нюз корпорейшън", в която влизат водещи британски и американски издания като "Таймс", "Сънди таймс", "Уолстрийт джърнъл" и телевизионните канали "Скай нюз" и "Фокс", обяви, че от първата половина на 2010 г. въвежда платен достъп до информационната си продукция в интернет.
Източник: БТА