Съкратени сте. А сега накъде?
Финансовата криза е чудесно извинение за много компании да намалят разходите си, да орежат заплати и бонуси, и дори да съкратят персонала.
Съвсем не е нужно да сте се провинили, за да влезете в списъка на тези, които ще си тръгнат. Дори и да сте си вършили работата чудесно, когато се налагат съкращения, някой трябва да си тръгне и всички са застрашени.
Бъдете готови
Винаги поддържайте актуално CV и хвърляйте по едно око на обявите за работа във вашия сектор, за да знаете какво се търси и какви шансове имате. Лошо е да загубите работата си, но още по-лошо е да бъдете тотално неподготвени, ако това стане.
Бъдете активни
Поемайте отговорност за нови проекти и задачи. Така от една страна, ще бъдете активен служител, с който никой няма да иска да се раздели, а от друга, ще натрупате опит и познанства, които може да са ви ценни, ако това все пак се случи.
Как да реагирате, когато получите заповедта?
Не се ядосвайте
Най-лошото нещо, което можете да направите е да вдигнете шумен скандал и да кажете на шефа си как винаги сте го мислели за з****к. Така само ще го накарате да се чувства сигурен, че е взел правилното решение, а ние не мислим, че решението е правилно, нали?
Разберете истинската причина
ОК, криза е и някой трябва да си отиде, но защо точно вие? Освен ако положението не е наистина много лошо и съкращенията са масови, все има причина поради, която са се спрели точно но вас. Разберете какво е това, което ръководството не харесва у вас - може да е начинът, по който работите, като цяло, или някой отделен инцидент. Във всички случаи, трябва да осъзнаете грешките си, за да не ги допускате отново.
Останете в добри отношения
Не затваряйте вратата зад себе си напълно. Никога не знаете къде ще ви отведе живота след няколко години, а и много работодатели звънят на бившите шефове за мнение.
Уредете документацията
Уверете се, че всички документи са попълнени, сроковете спазени и ще си получите всички пари и компенсации, които ви се полагат.
Тръгнете си без много шум
Не е нужно да прекарате остатъка от времето на работа в разговори с колеги за ужасната си съдба. Не ходете от кабинет на кабинет, за да се оплаквате. Просто си съберете нещата (и нямаме предвид кафе-машината и принтера) и си тръгнете. Може да се обадите на най-близките си колеги по телефона.
Не губете време
Не си казвайте „Ще си почина малко, а после ще видим какво ще правим". Гледайте на периода, като на такъв, в който си сменяте работата, а не на период на безработица. Ако се задържите доста месеци без работа, наистина ще влезете в редиците на „безработните", а и ще се получи дупка в CV-то ви, която ще трябва да обяснявате на следващи интервюта.
Ново начало
Има една поговорка „Всяко зло за добро". Никой не е казал, че новата работа, която ще си намерите, ще бъде по-лоша от старата.
Не пропускайте момента да се запишете на курс за повишаване на квалификацията в какъвто и да е аспект. Дори и да търсите активно работа, щом не работите от 9 до 6, все ще ви остава време за посещения на клас.
Не мързелувайте
Внимавайте да не станете прекалено мързеливи. Не пренебрегвайте и спорта. Някои изследвания твърдят, че хората, които редовно спортуват са по-успешни в работата си, защото спортът учи на дисциплина, тонизира и дава усещане за удовлетворение от собствените възможности.
Не гледайте назад
Никога няма да вървите напред, ако си прекарвате времето в спомени за това как е било и какво е можело да бъде, само и само, ако не ви бяха съкратили. Изборът е ваш - да вървите напред или да стоите на едно място.
Можете да започнете търсенето на нова работа, като прочете някои статии по темата в линковете по-долу: