Турската фирма "Мапа Чингиз", която изгражда магистрала "Люлин", ще поиска допълнителни над 40 млн. евро, за да довърши започната работа. Това е увеличение на договорената цена от 148 млн. евро с 30 на сто. Искането на изпълнителя все още е неофициално, каза Ивайло Московски, зам.- министър на транспорта.

Той е категоричен, че подобни претенции няма как да бъдат удовлетворени, тъй като цената, на която изпълнителят е спечелил търга, е окончателна. Московски обясни още, че исканите в повече пари са заради извършеното от "Мапа Ченгиз" препроектиране на аутобана, с което на практика те са нарушили условията по търга

"За нас не е ясно на каква база тогавашната Национална агенция "Пътна инфраструктура" позволява препроектирането, защото от самото начало е ясно, че то оскъпява значително стойността на магистралата", коментира Москов.

Заради генерираното изоставане в изпълнението на строежите общото забавяне се очаква да е в рамките на 14 месеца смятат експерти от транспортното ведомство. Работният график на "Мапа Ченгиз" бе сериозно забавен във времето, което наложи намесата на премиера Бойко Борисов. Той изрично настоя строителните работи да бъдат вкарани в конкретен план, който да се следва прецизно.

Към момента страната ни е получила сериозни индикации от страна на ЕК, че не само по отношение на двата по-стари проекта - магистрала "Люлин" и жп линията Пловдив - Свиленград (350 млн. евро), но и за Дунав мост ІІ (225 млн. евро) няма да има удължаване на финансовите меморандуми.

Според Московски от водените преговори с ЕК станало ясно, че техният критерий няма да бъде дали са изразходени на 100% парите по даден проект, а доколко той е завършен в указаните срокове.

От тази гледна точка е спорно дали с изхарчването на парите сме изпълнили проекта, каза още зам.-министърът.

До последно ще се борим пред ЕК да получим удължаване на сроковете, като в същото време търсим всички варианти за ускоряване изпълнението на проектите, добави Московски.

Източник: в. Монитор