Делойт: Смартфонът се превръща в търсачка през 2010 г.
Консултантската компания Делойт обяви днес прогнозите си за развитие на индустриите „Технологии", „Медии" и „Телекомуникации" (ТМТ) за 2010 година.
В телекомуникационния сектор се очаква мобилното търсене да е определящо за стратегическата пазарна посока за развитие на смартфоните, като се очаква до края на 2010 г търсачките да станат едно от петте най-търсени приложения.
Очаква се мобилните гласови услуги през Интернет протокол (VoIP) да се развият от нишов в основен пазарен сегмент с оглед наличието на нови услуги, които да се съчетават във все по-голяма степен с IP-базираните характеристики на мобилната гласова телефония, като един-към-много разговори (one-to-many calls), предаване на гласова поща (broadcast voicemail), и глас-към-текст ( voice-to-text). В резултат, прогнозите са, че мобилните VoIP услуги ще привлекат десетки милиони потребители до края на 2010 г.
По отношение на медийния сектор най-голям растеж на приходи ще има за видео съдържанието по поръчка (video-on-demand), благодарение на скромната технология на предавателя. Обемът на DVD-та, разпространявани чрез тези устройства, ще се удвои през 2010 г.
Прогнозата за технологичния бранш е за пробив на таблетите (net tablets). Очаква се тези портативни устройства да предложат по балансиран откъм форма и функция вид през 2010 г. и да реализират продажби в десетки милиони.
„Прогнозите тази година обхващат редица теми, включително върховенството на програмните схеми на операторите. Над 90% от телевизионното и над 80% от аудио съдържанието се очаква да бъде приемано по този начин, т.е. линейното предаване ще преобладава през 2010 г. независимо от разпространението на не-линейни технологии.", коментира Дариуш Нахила, ТМТ директор за Делойт Централна Европа:
"Едновременното използване на уеб и телевизия ще започне през 2010 г. Но това няма да се дължи на свързани с Интернет телевизии или модемни устройства. По-скоро потребителите ще комбинират телевизорите с лаптопите, MP3 плейърите си или с други сърфиращи устройства, които могат да доведат до конвергенция. Уебсайтовете, които имат за цел интерактивна връзка с потребителите си, т.е. да им дадат възможност да реагират в момента на излъчваната информация, ще съумеят да забавляват посетителите си, да задоволят рекламодателите си и да подобрят печалбите на медийните оператори", допълва Асен Димов, Съдружник Одит и Лидер за индустрията „Технологии, медии и телекомуникации" (ТМТ) в България.
Смартфонът се превръща в търсачка
Лидерството в сферата на мобилните търсачки ще доминира пазара на смартфони през 2010 г., въпреки скромните прогнози за приходи между US$1 и $2 млрд. Но операторите ще похарчат в пъти повече, за да могат да позиционират компаниите си с оглед на сериозни бъдещи приходи. До края на 2010 г. търсачките ще станат едно от петте най-търсени приложения на смартфоните.
И тъй като „търсенето" ще играе все по-ключова роля в бъдещите мобилни платформи, се очаква промяна бизнес модела в посока ко-финансиране на смартфоните от оператори и платформи за търсачки и поделяне на печалбите.
Разработващите технологии организации ще трябва да предложат различни потребителски интерфейси за редица потребителски среди, както и да помислят как най-добре да адаптират търсачката към тези уникални характеристики и необходимите технологии, за да се интегрират и да работят сред много приложения.
Телевизия и Интернет вървят ръка за ръка, но не непременно на един и същ екран
Усилията да се слеят двете най-големи медийни платформи - Интернет и телевизия - ще се задълбочат през 2010 г. До края на годината, повече от 30% от домакинствата, ползващи широколентови услуги, вероятно ще имат извънредна или редовна интерактивна връзка към предаванията, излъчвани по телевизията, посредством някакъв вид компютърно устройство. Ние обаче очакваме, че най-популярния подход към конвергирани Уеб и телевизионни програми най-вероятно няма да е посредством произведена специално за целта техника. Много по-вероятно е да се наложи по-прагматичен подход: комбинирането на съществуващи телевизионни апарати и устройства със самостоятелен браузър, като например лаптопи с WiFi, нетбуци, смартфони, MP4 плейъри и портативни игрови конзоли.
По-малък от нетбук и по-голям от смартфон - таблетите (net Tablets) пристигат
Очаква се таблетите да бъдат закупени от десетки милиони потребители през 2010 г. Тези устройства имат предимство пред смартфоните, (които са малки за гледане на видео или за търсене в мрежата) и лаптопите, нетбуците, и ултра тънките персонални компютри, които са твърде тежки или скъпи.
Според Consumer Electronics Show от януари т.г., има нагласа Apple и Microsoft да обединят усилия с Hewlett-Packard и да започнат да предлагат общи продукти в началото на тази година. Поръчкови таблети най-вероятно ще бъдат пуснати в обръщение и от стартиращи фирми, както и от някои от утвърдените производители на телефони и РС-та, водещи нетбук компании и различни дребни производители ползващи операционни системи тип open source.
Тъй като NetTab-овете са предназначени за безжичен Wi-Fi достъп, доставчиците на безжична връзка най-вероятно ще се опитат да отклонят колкото се може повече потребителите от мобилните мрежи към WiFi. NetTab-овете са също по-скъпи от смартфоните и в тази връзка има вероятност потребителите да изискат по-голяма предварителна субсидия.
Поредицата ТМТ прогнози за 2010 г. е съставена в сътрудничество с вътрешни и външни специализирани източници - разговори с клиенти на дружествата-членове на Делойт, фирмено участие на консултантската компания в лицето на 7000 ТМТ специалисти - съдружници и мениджъри в Делойт, както и дискусии с браншови анализатори и интервюта с ръководни кадри от целия свят.