"Тракия" - тест за родните фирми
Отличници ли са родните строителни компании или вечно мрънкащи двойкаджии, които оправдават липсата на работа със световната конспирация и натиск от Брюксел у нас да печелят търгове чужди компании? Това трябва да докажат българските фирми от пътния бранш.
И тестът, на който ще бъдат изпитани силите им да работят бързо, качествено и в срок, е отсечката от Стара до Нова Загора на магистрала "Тракия". Цената, с която ще се спечели конкурсът, няма да се вдигне дори със стотинка. Това обеща министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев. Затова и компаниите сами поемат риска да изграждат аутобана според офертата и разчетите, които са направили предварително. Дори рискът от поскъпване на петрола, строителните материали и цената на труда си е за тяхна сметка, увери държавникът.
Отсечката може да бъде изградена за 137.8 млн. лв., уверени са от Обединение "Магистрала Трейс", което предложи най-ниската цена в търга. Компанията познава най-добре терена, който трябва да се строи, тъй като в района около Стара Загора са нейните бази, работници и машини. Явно е разчела всеки лев и не е заложила висока печалба, обясни министър Плевнелиев.
Далеч по-високи бяха офертите на чуждите участници. 247.6 млн. лв. поиска гръцката компания "Терна" АД, която е следващата по цена. Тя изгражда търговския център на веригата "Карфур" в София и спечели търга за удвояване и електрификация на жп пътя Пловдив-Свиленград.
Проектът обаче се забави с години и дори има опасност да изгубим финансирането от Европа за него. Гръцката "Актор", която има опит в изграждането на метрото в Атина, както и на редица обекти за олимпиадата през 2004 г., предлага 292.177 млн. лв. Най-висока е офертата на обединението между "Холдинг пътища" на Васил Божков и австрийската "Алпине" - 373.6 млн. лв.
Според офертата на "Трейс" строежът на километър магистрала излиза 2.2 млн. евро. Теренът е лесен, затова цената не е дъмпингова, твърдят част от пътните експерти. Не може офертата да е тройно по-ниска от тази на останалите участници, контрират противниците им. Ако има риск обаче, той ще е за сметка на изпълнителя, подчерта Плевнелиев.
До 25% от стойността на поръчката държавата може да удържи като неустойки, ако избраната фирма не работи качествено и не завърши пътя в срок. Този път мерките са драконовски, обикновено санкцията е в рамките на 10-15%, обясни министърът. Така, ако обоснове, че офертата й не е дъмпингова, компанията "Трейс" може да плати над 34 млн. лв. неустойка по контракта при проблеми с проекта.
Според договора фирмата ще дължи по 0.2% от цената на поръчката на ден, ако се забави от предвидения график на строителство, разчетен в договора. Отделна неустойка се дължи за забавянето при всеки отделен етап. Ако то бъде наваксано до завършването на аутобана, парите се връщат на изпълнителя.
При лошо или непълно изпълнение на строителството глобата също е до една четвърт от цената на сделката. Неустойка се дължи и за цялостното закъснение на проекта, като парите са допълнителни към глобите от забавянето на отделните етапи. За всички други задължения, които избраната фирма не изпълни в срок, тя ще бъде санкционирана с 2000 лв. на ден, като максималната глоба е 60 000 лв.
При лошо изпълнение на дейности извън строителните санкцията е до 10 000 лв. Фирмата ще дължи пари на държавата и при неизпълнение на задължение по договора - до 10% от стойността му. Ако не може да бъде определена точно, санкцията ще е 0.5% от цената на поръчката.
Източник: в. Стандарт