Застрахователят на колата вече пълна тайна
Промени в законодателството трябва да направят така, че да не си личи с маркировка или стикер кой точно е застрахователят на колата.Тази идея на вътрешния министър Цветан Цветанов бе обявена в интервю.
Предложението му вече се подкрепя от застрахователи у нас. Твърдо зад тази промяна застана и зам.-шефът на Комисията за финансов надзор Ралица Агайн. Сега някогашните стикери са заменени от маркировката против кражба, в която е видно къде е направена застраховката.
По 2 коли всеки ден се крадат по поръчка на хора, свързани със застрахователни компании, сочат оперативни данни на МВР.
Преди месеци чужди застрахователни компании, работещи у нас, се оплакали, че автомобили, застраховани при тях, умишлено били подложени на непрекъснато причиняване на щети.Техни коли се крадели 5 пъти повече в сравнение с тези на други фирми.Поне по 2 коли всеки ден се крадат по поръчка на хора, свързани със застрахователни компании, сочат оперативни данни на МВР.
В тези 1-2 големи фирми имало хора, които комуникират с автокрадците и посочват кои коли, застраховани при конкурентите им, да бъдат ударени, а после прибират процент от плячката. С такава дейност са се занимавали и част от арестуваните членове на бандата за отвличания Наглите.
Добре смазаната схема за насочване на собствениците на автомобили към определени застрахователи работела от години, твърдят източници от застрахователния бизнес и ченгета.
На собственици на коли, които не са избрали "правилната компания", се подсказвало, че колата няма да бъде открадната или да търпи щети, ако предпочетат, когото трябва.
По-недосетливите били "подсещани" да си сменят застрахователя.Най-бруталният се прилагал по изпитаната схема - изчезване на колата, в някои случаи - връщането й срещу откуп за "услугата".Над половината от поръчково откраднати коли се връщали обратно на собствениците срещу откуп. По време на преговорите бандитите споменавали, че застраховката в някои компании пази от такива проблеми, споделят разследващи.
Голяма част от потърпевшите изобщо не подавали жалби в полицията и затова нямало точни данни за този вид престъпление, обясняват още експерти.
Друг повод за поръчково крадене на кола било сплашването на клиент, който иска да се откаже от полицата си в определена фирма. В тези случаи дни след изтичането на застраховката се отмъквала колата или пък само се разбивала ключалката, за да бъде "убеден" собственикът, че трябва да поднови полицата, разказват полицаи.
Много по-често се прилагали и други хватки, от рода на: чупене на стъкла, без да изчезне нищо, остъргване на боя с пирон или друг остър предмет, изтръгване на чистачки, изчезване на огледала.
Разчитало се на това препатилият собственик да сподели неволите си с някой "светнат" - било на автомивка, в сервизи, или просто със съседи или колеги.
"След като колата ми поне 5 пъти я драскаха, чупиха стъкла, изчезваха чистачки, а на съседните две, които паркират вечер до мен, не се случваше нищо, попитах къде са застраховани. Оказа се един и същ и различен от моя. Реших да сменя моя с техния и набезите спряха", споделя препатил собственик. Според ченгета схемата била създадена, след като през 2005 г. лепенето на стикери върху колите с името на застрахователната компания бе забранено.
Знаци за това къде е застрахована колата се съдържат в т.нар. маркировка, обясняват хора от бранша. "За непосветения наборът от цифри и знаци в лепенката за маркиране не означава нищо, но тези, които трябва да го знаят, ги разчитат прекрасно. В тях те намират нужната им информация не само за това кой е застрахователят, но и кога изтича срокът на полицата", обясни експерт по застрахователни измами, пожелал анонимност.
17 букви и цифри слагат на стикерите
Първата маркировка на всеки автомобил се прави фабрично от производителя. Това става чрез гравировка на 12-буквено-цифров код. Първите две позиции са кодът на пункта за маркиране, а останалите 10 са последните 10 позиции от номера на рамата на колата. Това е записано в инструкция до застрахователите. Според нея последващото маркиране трябва да има поне 17-буквено-цифров код, на който последните 6 цифри са серийния номер на автомобила. Например на кола с рама WFOFXXGBBFTS12345, маркировката ще е B2BBFTS12345, на която първите две позиции В2 указват кода на първия пункт за маркиране.
Стикерите заострят вниманието на околните, че автомобилът е маркиран. На тях има данни за връзка с пункта за маркиране. Маркировачите са задължени да залепят два стикера по стъклата на предните две врати. На тях е посочен месецът и годината, докогато е подновено информационното обслужване на маркировката.
Ралица Агаин: Заставам зад идеята на министъра
"Силно подкрепям идеята, която лансира вътрешният министър Цветан Цветанов, каза Ралица Агайн, зам.-шеф на Комисията за финансов надзор. Според нея и в момента е забранено да се слагат рекламни материали на самия застраховател. Не е достатъчно изчерпателно обаче уреден регламентът за стикерите при маркировката на колите. Агайн смята, че е нужна промяна в закона, още повече че има знаци от маркировката, които могат да бъдат сигнал за престъпния свят.
Cтандартните маркировки не давали възможност да се разбере къде е застрахована колата
"Единствено става ясно къде е маркирана", каза Едвин Желев. Той е представител на "Кеит" ООД, което има пункт за маркиране на автомобили. При тях се правят и самите застраховки, издават се полици, правят се огледи и оценяват щети.
Единственото издайническо в маркировката било, че съдържала уникален код от два символа, който разкривал къде е направена, последван от последните десет цифри от рамата на автомобила.
На "пистолета" има десет подвижни цифри и два символа, които са статични. Самият номер е неизтриваем, защото се "набива" в дадената част. "Дори да видите нашите символи и да разберете, че тази кола е маркирана при нас, как ще разберете коя е застрахователната компания?", пита Желев. Това било така, защото те, както и повечето пунктове масово работели с по няколко застрахователни дружества.
Информацията се събирала в база данни, която се давала на МВР. Но дори и там не виждали коя кола къде е застрахована, получавали само общо сведение за броя маркирани автомобили. Така се елиминирал и вариантът недобросъвестни полицаи да дават нелегално сведения кой къде е застраховал возилото си. Дискът с информацията бил със заличени полета, в които пишело кой е застрахователят. Самите компании пък получавали справка само за собствените си клиенти.
Маркировките се слагали на стъклата и капака най-често. Някои застрахователни фирми обаче имали изисквания да се слагат и на стоповете, огледалата и други части, които можело лесно да се подменят. Целта е да се избегнат застрахователни измами. Например собственикът да си сложи счупено стъкло и да иска да му го платят, след което да си сложи пак здравото.
Застрахователни агенти обясниха, че все пак имало и компании, които слагали само собствена маркировка или действали с посредници, които работели само за тях. Така ставало ясно къде е застрахована колата.
Според брокери собствена маркировка ползвала "Евро инс". Колите, застраховани в HDI пък се маркирали само в "Рапас". Така правела и "Армеец", която ползвала само услугите на "Инфо асистанс.
Фирми от бранша подкрепят Цветанов
"Държавата може да решава за промени в закона или подзаконовите актове. Ако и когато те бъдат приети, ние ще ги изпълним", каза Петрозар Петков, главен изпълнителен директор на "Бул инс".
И сега със закон е забранено да се обозначава върху колите къде са застраховани, каза Недялко Чандъров, който е изпълнителен директор на "ДЗИ общо застраховане". Но въпреки това по улиците се движели автомобили, по които се виждали стикери с различни цветове и форми. Това издавало малко или много къде са застраховани.
"Аз абсолютно подкрепям тези промени, които има предвид вътрешният министър", заяви Чандъров. Той обясни, че няма сигнали техни клиенти да са станали жертви на вандалско "съветване" да сменят застрахователя си.
Според него, вместо да се говорело пред медиите, трябвало да се действа веднага. Съветът му е да се потърси съдействието на Асоциацията на автомобилните застрахователи. Те можели най-добре да насочат усилията в правилна посока, защото са най-добрите експерти в областта.
От асоциацията са готови да съдействат със становища или участие в работни групи, за да се реши как да се промени по-строго законът. "24 часа" се обърна към Асоциацията на застрахователите в България, но оттам обявиха, че още не са запознати с предложението и затова не могат да коментират.
От "Лев инс"обясниха, че маркирали, за да намалят риска да ги пързалят със застрахователни измами, а не да бележат кои коли са техни. От компанията заявиха също, че нямали сигнали техни клиенти да са станали жертва на вандализъм по поръчка на техни конкуренти, но не пожелаха да коментират изявлението на вътрешния министър. Също и не потвърдиха дали застават зад предложените от него промени.
Изпълнителният директор на "Армеец" Румен Георгиев беше извън България и каза, че не е запознат със становището на Цветан Цветанов. Обеща, че веднага щом се прибере в страната, ще провери за какво ставало дума и тогава компанията ще има становище дали е за или против законодателната промяна.
Застрахователни брокери обясниха, че каквито и да са промените, не трябвало да се маха самата маркировка. Случвало се при тях да идват за маркиране коли, чиито документи не съответствали с номера на рамата. Тогава в КАТ получавали сигнал за возилото. "Ако ще се пипа нещо, да е по различните стикери - да ги уеднаквят", съветват брокерите.
Източник: 24 часа