В.Танов: Без шоково увеличение на акцизите
При всяко вдигане на акциза на цигарите има спад потреблението, на физическите обеми. Това е и смисъла на вдигането на акциза в целия Европейски съюз, коментира пред БНТ директорът на Агенция "Митници" Ваньо Танов.
Целта е не да се гони увеличаване на приходите, а чрез увеличаване на акциза да се намалява потреблението, да се ограничава тютюнопушенето и до известна степен увеличаване на приходите от акциз, благодарение на по-голямата ставка, обясни Танов. Той посочи още, че в никакъв случай не трябва да има шоково увеличение на акциза и даде пример с Унгария, която преди две години предприема подобна стъпка и по средата на годината правителството е принудено да свали акциза, защото ефектът е обратен.
Според данните на Световната банка и на МВФ за страните от Евросъюза, с добро потребление, но не в кризисна година, при увеличаването с 10% на акциза, физическите обеми спадат с 4%. Въпреки кризата от началото на годината влизат повече средствата, отколкото миналата година, обяви директорът на митниците. Танов обясни, че за февруари месец 72 млн. лева е спадът в постъпленията от ДДС , тъй като рафинерията "Лукойл" е била в ремонт и няма внасяне на гориво.
Януари и февруари винаги са били месеците с най-ниски постъпления, добави той.
Никой не може да каже колко е дела на контрабандата на цигари в България, коментира още Ваньо Танов. По отношение на горивата обаче Агенция "Митници" е наложила 100-процентов контрол и може да се каже какво гориво е внесено в страната и какво е произведено, смята той. Според него, ако бъде променен закона и всички бензиностанции минат под контрола на Митниците и НАП заедно, тогава двете агенции ще си подават една на друга информация и ще се знае колко гориво къде отива и за какво се плаща.
Източник: БГНЕС