Приемливото съотношение наем към оборот е 1:10
В началото на 2010 година GVA Sollers Solutions проведена анкета с цел да се проучи климатът и нагласите на бизнеса в ритейл сектора. В анкетата взеха участие 147 търговци със сфера на дейност храни и хранителни продукти, текстил и облекла,обувки, бяла и черна техника и други.
45.22 % от анкетираните посочиха, че имат между 5 и 10 търговски обекта на територията на страната, предимно разположени в големите градове - София, Варна, Пловдив, Бургас, Стара Загора. Не е малък и делът на респондентите с над 10 обекта - 19.85%. Това се дължи на факта, че търговците предпочитат да отварят повече на брой обекти, но на по-малка площ.
Голям остава делът на ритейлърите, които предпочитат да наемат помещения на главните улици с голям човеко- и автопоток - 37.88%. Засилен остава и интересът към търговските центрове - 36.46 %.
Анкетата показа, че 43.15% от анкетираните търговци се нуждаят от консултант при избора на локация.
Проучването регистрира, че близо половината от анкетираните планират разширение на мрежата си в следващите 2-3 години - 45.87 %.
Не е малък и процентът на респондентите - 9.89 %, които не предвиждат дългосрочна експанзия. Неблагоприятната икономическа обстановка и влошената покупателна способност на българите е основната причина, влияеща върху плановете им за развитие.
Голям е делът на търговците, които наемат площи - 61.25%. Само 16.48 % от анкетираните предпочитат да закупят търговска площ. Като основна причина за това посочват спецификата на своята дейност.
39.11 % от ритейлърите посочиха, че наемат помещения за срок от 3 до 5 години. Малък остава процентът на търговците наемащи помещение над 7 години - 7.94 %.
Анкетата регистрира, че за голяма част от анкетираните лица -58.56%- приемливото съотношение наем към оборот е 1:10.
Анкетата показа, че ритейлърите определят подходящата за тях локация главно по интензивност на човеко- и автопотока, като най-предпочитаните за тях обекти в съседство са: кооперативни пазари, спирки на градския транспорт, хранителни супермаркети, заведения за бързо хранене, държавни учреждения и известни търговци на дрехи и стоки за дома.