Renault-Nissan влиза в партньорство с Daimler
Daimler AG е постигнала споразумение да предостави 3.1-процентен дял в компанията на Renault SA и Nissan Motor Co. като част от глобално сътрудничество в областта на компактните автомобили, което има за цел да конкурира Volkswagen AG и Toyota Motor Corp, информира Bloomberg.
Daimler ще издаде 32.9 млн. акции на стойност 1.17 млрд. евро, в полза на Renault и Nissan. Nissan пък ще издаде 89 млн. акции в полза на Renault.
Главният изпълнителен директор на Daimler Дитер Цетше и Карлос Гон, който оглавява Renault и Nissan, която е 44% собственост на френската компания, днес ще дадат съвместна пресконференция в Брюксел.
Бордовете на директорите на Daimler и Renault са одобрили планове за глобално сътрудничество, което ще се фокусира върху споделянето на технологии за направата на малки автомобили и разходите за разработка, твърдят запознати източници.
Партньорството ще приближи марките Mercedes и Smart на Daimler до марки на Renault-Nissan като евтината Dacia и луксозните Infiniti.
Daimler, Renault и Nissan ще останал отделни компании, но партньорството има потенциал да предизвика най-големите автопроизводители в света. Комбинираните продажби на трите компании възлизат на 6.7 млн. автомобила миналата година, което надхвърля продажбите от 6.3 млн. автомобила на Volkswagen.
Най-големият автопроизводител в света Toyota има около 7 млн. продадени автомобила през миналата година, а ако бъдат включени и дъщерните й компании Hino Motors Ltd. и Daihatsu Motor Co. продажбите нарастват до 7.8 млн. автомобила, според японската компания.
Притиснато от падащото търсене и нарастващите разходи за покриване на изискванията за опазване на околната среда, автопроизводителите прибягват към нови партньорства. Най-големият европейски автопроизводител Volkswagen плати 2.5 млрд. долара през януари за 19.9% от Suzuki Motor Corp., която има най-голям пазарен дял в Индия.
PSA Peugeot Citroen, която доставя двигатели за марката Mini на BMW, преследва още по-задълбочено партньорство с Mitsubishi Motors Corp., въпреки че преговорите за обмяна на акции пропаднаха през миналия месец.
Сделката с Renault-Nissan идва седмици след като Daimler продължи договора на главния изпълнителен директор Цетше до 2013 г.
Daimler планира да добави по-голяма версия на марката си Smart, която в момента предлага само двуместния модел Fortwo. Автопроизводителят също така строи нов завод в Унгария като част от разширяването на производството на компактни автомобили, което ще струва 1.4 млрд. евро.
Продажбите на Smart падат с 18% през 2009 г. до 114 000 автомобила, докато продажбите на A и B класата на Mercedes намаляват с 14% до 215 000 броя. Правителствените програми помогнаха на Renault да увеличи продажбите на по-малките си модели като Twingo, които нараснаха с 34% в Европа, въпреки че глобалните продажби на компанията паднаха с 3.1% до 2.3 млн. автомобила.