Китай ни трови с два пъти по-евтино Виктори
След китайските мартеници и чесъна от страната на дракона се оказа, че българинът пуши "родни" цигари Виктори, произведени в далечен Китай, научи в. 24 часа от добре информирани източници.
Папиросите се произвеждали в 13 нелегални фабрики в Китай и влизали у нас след няколко претоварвания по различни световни пристанища.
Контрабандата се засилила сериозно след вдигане на акциза на папиросите и все по-често експерти засичат в продажбите на черно китайско Виктори.
И производители, и дистрибутори потвърдиха, че се натъкват на китайски папироси.
"Пазарът е залят с контрабанда. Положението излезе извън контрол", коментираха от бранша. Освен Виктори от Далечния изток идвали и Кент и Малборо. "Контрабандистите си поръчват марките, които се търсят на съответния пазар. За целта се изпращат мостри от оригинала", разказаха запознати.
Каналът за доставката на Виктори е разработен от години от бивши служители на Кинтекс, твърдят информирани. Те са били кадрови служители на бившата ДС, отговаряли преди 10 ноември 1989 г. за транзита и контрабандата на цигарите Малборо през България.
В средата на 90-те години на миналия век се преместват в Китай. Фабриките за производство на цигари там се намират в т.нар. милитаризирани зони под контрола на армията. Там се правели много ментета на световни марки, като се крадели съставките на цигарите, тютюните и се купували оригинални филтри и хартия за папиросите. Специално китайското Виктори външно е трудно различимо от оригинала, твърдят експерти.
От фабриките във военните зони цигарите се товарят и изнасят към Хонконг, където с малки кораби се откарват в открито море и се претоварват на презокеански съдове в контейнери с други стоки-като дрехи например. Мастербоксовете с Виктори се пълнят в контейнерите "на тапа".
Основните пунктове за претоварването на папиросите са Кипър, Малта, Бейрут, безмитната зона Мерсим в Турция и Египет.
Това се прави, за да се извадят цигарите от китайските контейнери и да се претоварят в други. После стоката поема или към Солун, откъдето по-късно в камиони "на тапа" влиза в България или към пристанище Варна с кораб по контейнерната линия Солун-Варна-Констанца-Поти, Грузия.
Цената на кутия фалшиво китайско Виктори на едро върви около 49 американски цента. Родните контрабандисти го внасят за около 2 лв. за кутия, а у нас на черно се продаваше доскоро за 3 лв. за кутия.
От 1 април обаче цените са повишени след вдигането на акциза за цигарите. И контрабандното Виктори, включително и китайското, вече върви между 3.20 и 3.60 лева.
Другият канал за вноса на китайското Виктори е Солун - безмитната зона Мерсим, Турция.
След това цигарите се товарят в камиони с други стоки и преминават през пунктовете Капитан Андреево и Лесово.
Според експерти печалбата от контрабандата на един контейнер с такива цигари е около 350 000 евро.
В България годишно се внасяли към 500 контейнера, което по груби сметки дава чиста печалба за трафикантите от 700 млн. лв. Трети канал за цигари, но за сравнително малки количества е през пристанищата в Черна гора, където са основните разпределителни пунктове за контрабандни папироси към Италия, Франция и Испания.
Освен фалшивото Виктори по тези канали у нас нелегално се внасят и други китайски цигари, които пък имитирали известни марки, но на ниски цени между 2 и 2.20 лева за кутия. Най се котирали папироси, имитиращи марката Картие. В оборот на същите цени се вкарвали и гръцки цигари "куче марка".