Очакват повече сделки на офис пазара
Експертите на Colliers International очакват нивата на наемите при офисните площи в България да се стабилизират. Това сочи проучване на международната консултантска компания, което разглежда 15-те най-големи завършени офис проекта ("Топ 15") в столицата към края на март 2010 г.
Проектите са с обща площ от близо 300 000 кв.м (почти 1/3 от общите офис площи в София) и представят най-актуално развитието на офис пазара за първото тримесечие на годината.
Спадът при офертните наемни цени през първите три месеца на 2010 г. е 1.1 евро/кв.м., като той следва тенденцията към обща стабилизация на наемите в периферията на столицата през втората половина на 2009 г.
Вследствие на предприетата политика по отношение на наемните условия от някои проекти в „Top 15" се забеляза увеличаване на заетостта. Проучването сочи, че наемодателите предпочитат да предлагат гъвкави решения като стъпаловидни наеми, определени периоди, освободени от наем, поемане на разходите по преместване и др., за да отговорят на пазарните изисквания.
Според анализа на Colliers International, нетните усвоени офис площи при „Топ 15" възлизат на малко под 2 000 кв.м. Като цяло новите договори за наем, подписани от „Топ 15" през първото тримесечие на 2010 г. показват, че пазарът се възползва от благоприятните условия за наем и през следващото тримесечие могат да се очакват по-високи нива на запълняемост.
"След дълъг период на ниска активност вече се усещат признаци на възстановяване на пазара на офис площи. Очакваме пазарът да поеме положителна посока през втората половина на 2010 г.
Раздвижването ще се изразява в наличието на повече сделки на привлекателни наемни нива и условия", коментира Антон Славчев, мениджър „Офиси и бизнес паркове" в Colliers International. Според него глобалните консолидации и сливания ще предизвикат търсене в офисния сегмент в София, а най-активните компании и в бъдеще ще останат тези от сектора на информационните технологии и аутсорсинга на бизнес процеси.
Проучването потвърждава известното правило на пазара на недвижими имоти: „локацията на първо място". Новопоявили се проекти, разположени на по-неблагоприятни локации, продължават да се борят за клиенти в контекста на слабо активния и изгоден за наемателите пазар. От друга страна, утвърдени проекти на пазара продължават да държат почти 100% запълняемост.