Можем да загубим 131 млн. лв. по ОП Транспорт
До края на следващата година можем да загубим 131 милиона евро по Оперативна програма "Транспорт", стана ясно по време на изслушването на актуална информация от транспортното министерство за напредъка при управлението и изпълнението на Оперативна програма "Транспорт" в парламентарната комисия по европейски въпроси.
Според експертите от транспортното министерство 2010 и 2011 година са критични за постигане на поставените показатели за усвояване на средствата. Галина Василева, директор на дирекция "Координация на програми и проекти" в министерството, обясни, че един от рисковете за постигането на финансовите цели с забавената процедура на подготовка на формулярите за кандидатстване.
Едни от най-рисковите проекти са по приоритетна ос 1 "Развитие на железопътната инфраструктура по трансевропейските и основните национални транспортни оси" и в сектор "Корабоплаване". Проектът за подобряване на корабоплаването по река Дунав има 138 милиона евро индикативната стойност и цели разширяване на плавателната част на реката. Проблемът е, че всеки един документ затова трябва да бъде съгласуван с Румъния, тъй като дейностите по него се извършват на територията и на двете страни.
Продължава да съществува проблемът за липсата на средства за финансиране на дейности преди започването на проектите по Оперативна програма "Археологически проучвания", отчуждаване и т.н. Зам.-министърът на транспорта Ивайло Московски припомни, че държавата е взела заем от Европейската инвестиционна банка в размер на 700 милиона евро за националното съфинансиране на проектите по всички оперативни програми. До края на годината трябва да бъде готова апликационната форма за АМ "Марица", а до края на месеца - на АМ „Тракия". До края на този месец Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) ще получи авансово плащане за изграждането на първия лот от АМ "Тракия".
Общо към 30 април тази година размерът на договорената финансова помощ по програмата са в размер на близо 593.7 милиона лева или 29.63% от всички заложени средства. Разплатените средства, обаче, са в рамер на малко над 61 милиона лева или 3.05% от всички средства. Няма одобрени проекти по приоритетната ос за подобряване на корабоплаването.
Най-много одобрени проекти има по приоритетна ос "Техническа помощ" - 31. Оказа се, че България не е направила и към момента официално искане за удължаване на срока за изпълнението на финансовите меморандуми по ИСПА. То би трябвало да бъде направено след 18 май, след като експертите от транспортното министерство се срещнат с представители на Европейската комисия.
Сред най-големите проекти, финансирани със средства от ИСПА са тези за изграждането на "Дунав мост"-2, АМ "Люлин" и железопътната линия Пловдив-Свиленград. Все още не е изготвен анекса към договора за АМ "Люлин". Московски обясни, че няма как да бъдат усвоени всички средства по ИСПА за проекта за Свиленград.
Целта е да бъде постигната функционална завършеност на проекта до края на годината, тъй като е възможно, ако това стане ЕК да ни позволят да прехвърлим проекта към ОП "Транспорт". Тази програма ще бъде най-големият ни проблем, смята депутатът от КБ Димчо Михайлевски. Той поиска да бъде направен специален фонд в рамките на държавния бюджет за средства за отчуждаване и археологически проучване за проектите по програмата.
Източник: БГНЕС