Молове носят печалба на чуждите марки за сметка на родните
Бутиците по големите търговски улици се наемат на половин цена. В същото време продаваните в тях стоки остават все толкова скъпи, показа проверка.
Средно с 40% са паднали наемите на магазини през първото тримесечие на 2010 г. спрямо същия период на миналата, показват данните на компанията за недвижими имоти "Фортън".
Причината за огромния спад е кризата в сектора и конкуренцията на моловете. Шопинг центровете пък са смъкнали нивата за отдаване средно с по 12-13% заради по-големия интерес на компании, които искат да бъдат представени в тях. Само през тази година в страната се очаква да отворят врати 11 нови търговски центъра с обща площ 370 000 кв. м.
Новите молове в столицата - "Сердика център", "Карфур мол" и "София аутлет център", са донесли значителни приходи на новите световни марки, които стъпиха на родния пазар, отчита анализът на "Фортън".
Печалбите на чуждите фирми са за сметка на намалелите приходи на българските търговци. Доходността от вложенията в търговски площи за година е спаднала с цял пункт и вече се движи около 9.5%.
Страната ни отстъпи последното място на Сърбия и стана 33-та в класацията на Cushman & Wakefield, която изследва съотношението на търговските площи на глава от населението. На първите места с най-много магазини са Норвегия, Швеция и Ирландия.
С 10% спрямо предходното тримесечие са паднали и нивата на наемите на индустриални площи, показват данните на компанията. Един квадрат се отдава средно за 4.5 евро месечно, като в сумата не влиза сервизната такса. Доходността в този сегмент обаче остава непроменена - 13%.
Източник: в. Стандарт