Италианският е най-скъпо струващият парламент в света. Там депутатите получават средно по 14 000 евро месечна заплата. Към тях се прибавят и множество придобивки, сред които скъпата служебна лимузина.

Тъмната лимузина със синя сигнална лампа хвърчи с бясна скорост по един от италианските аутобани. За всеки друг това би означавало глоба и наказание. В този случай обаче става дума за служебен депутатски автомобил, чийто шофьор може спокойно да заобикаля ограничението от 130 километра в час. Дори и италианците, свикнали с безогледството на политиците и държавните си чиновници, се учудиха на това, което чуха наскоро по местната телевизия.

В Италия има 650 000 служебни автомобила, закупени от държавни институции. Това прави страната рекордьор в цял свят. Само през последните месеци броят на държавните служебни автомобили е нараснал с 2,7 процента!

Всяка година от държавния бюджет се отделят близо 18 милиарда евро за закупуване на служебни автомобили, за бензин, застраховки и шофьори. Карло Риенци от италианската централа на потребителите не може да сдържи възмущението си. "Все говорят, че щели да намаляват броя на служебните автомобили. Само че на нашите политици не им минава през ума да се качат на автобус. Ето защо им предложихме да се возят безплатно на такси. По този начин може да се спестят много от парите на данъкоплатеца", казва Риенци.

На това предложение италианските политици отговориха с пълно мълчание. Темата за служебните автомобили е табу. Това е право на политиците и държавните служители - баста! Само че сега, във времена на тежка криза, Италия трябва да спести между 25 и 30 милиарда евро от държавния си бюджет. Финансовият министър Джулио Тремонти обеща, че ще санира бюджета на страната, който от декември миналата година е трън в очите на Брюксел.

Само че още не е ясно как ще стане това саниране. Роберто Калдероли, министър на институционалните реформи и политик от популистката партия Северна Лига, предложи да 5-процентно съкращение на депутатските заплати. Това според него е ясен сигнал за солидарност с ударените от кризата обикновени италианци. Какво мислят те по този въпрос? Отговорът на таксиметровия шофьор Джироламо звучи саркастично: "Грация, Берлускони, ти успя да разориш всички ни!".

А Джовани, който е агроном по професия, се чуди: "Пет процента! Тия се майтапят! Като имам предвид какво вземат, ще трябва да им го съкратят поне наполовина, ако наистина искат да покажат, че са солидарни с нас. Ами като им съкратят с 50% десетте хиляди заплата, защо да не могат да се оправят с пет хиляди евро на месец?", пита риторично агрономът.

В действителност близо хилядата италиански депутати получават средно по 14 000 евро месечна заплата. Към това се прибавят всякакви придобивки: безплатни пътувания с транспорта, пари за жилище и служебен автомобил. Така че предлаганото от министър Калдероли 5-процентно намаляване на депутатската заплата означава, че парламентаристите ще трябва да се лишат от едва 700 евро. Това е само капка в морето.

Според статистиката италианският парламент е най-скъпият в света - данъкоплатците го издържат с 4 милиарда евро годишно. В тази сума са включени и парите за администрацията на регионално и общинско ниво. В същото време броят на хората, които едва свързват двата края, се увеличава.

Източник: БГНЕС