М. Запорожанов: Бизнесът не управлява добре финансовия риск
Наложена ли е практиката у нас, мениджърите на публични компании да застраховат дейността си от различни по вид финансови рискове? Подходящ ли е моментът бизнесът да се замисли и върху този аспект на корпоративно управление? Ще станат ли инвеститорите по-взискателни към публичните компании? По тези и други въпроси разговаряме с Мирослав Запорожанов, брокер в инвестиционен посредник Трейдвил.
Господин Запорожанов, българските компании (публичните напр.) имат ли опит в застраховането на дейността си от различните видове финансов риск? Какво показва практиката Ви досега?
Българските компании и финансовите им мениджъри, с редки изключения, нямат солиден опит в управлението и оценката на различните видове финансов риск. Досегашната ми практика с такива компании показва, че основен проблем за тях е непознаването на финансовите инструменти (предимно деривати), предлагащи елиминирането на този вид рискове.
Въпреки че някои компании се застраховат срещу определени видове финансов риск, като цяло повечето мениджъри не са запознати със съвременните методи за неговото управление.
Една от причините за това е сложността на инструментариума, с който тези рискове се управляват. Думите деривати и хеджиране звучат плашещо и неясно за повечето финансови мениджъри.
Защо е важно една компания да се хеджира и подходящ ли е моментът да се замислят върху подобен род застраховка?
Основната цел на хеджирането е да се елиминират или ограничат определени финансови рискове, които произтичат от дейностите на една компания. Няма най-удачен момент да се елиминират финансовите рискове.
Нека си зададем следния въпрос: Има ли подходящ момент да застраховаме дома си срещу кражба?
Когато сме застраховали жилището си, ние спокойно можем да вършим задълженията си през деня. Когато не сме го направили, ние се тревожим за независещи от нас обстоятелства като кражба например, срещу което бихме могли да се застраховаме.
С други думи, всеки един момент е удачен да елиминираме рисковете, които могат да окажат ефект върху печалбата на компанията в края на годината. Когато компанията не елиминира своите финансови рискове, тя оставя пазара да взима решенията вместо мениджмънта й.
Ето още един пример: Българска компания произвежда обувки, като основно ги продава в САЩ и получава приходите си в долари. Печалбата на компанията зависи от курса USD/BGN.
Да приемем, че продажбите на компанията от сключени договори са се увеличили с 10% на годишна база, но доларът е поевтинял с 10% спрямо лева. В такъв случай, компанията ще реализира нулев ръст в печалбата.
Следователно, за да може компанията да печели от ръста в основната си дейност, е важно да елиминира този вид финансов риск (в случая валутен), за да може фирмата да съсредоточи усилия в основната си дейност, това което прави най-добре.
Какво могат да направят мениджърите?
Важно е финансовите мениджъри да се запознаят по-детайлно с пазара на деривати, който предлага възможности за справяне с този вид рискове. Във всяка дисциплина, свързана с финансов мениджмънт в университетите, вече не случайно съществува раздел „Деривати".
Това, което може да направи мениджмънтът на една компания, е да се консултира със специалист, с някой, който има опит с тази материя. Друг вариант е мениджърът сам да управлява този риск. Това обаче е процес, за чийто успех са нужни доста познания относно пазара на деривати.
Скъпо удоволствие ли е една компания да се хеджира?
Ни най-малко. Когато говорим за възможните загуби, които биха произтекли от пренебрегването на този вид рискове (ценови, валутни, лихвени и др.), то цената, която се заплаща за финансовото спокойствие на компанията е много ниска.
Например, в много от западните компании, таксата която се начислява е под 1% от сумата, обект на хеджиране.
Инвеститорите ще започнат ли да бъдат по-взискателни към компаниите, в усилията им да ограничат ефектите от финансовите рискове върху дейността им?
Разбира се. Все по-трудно ще минават оправдания на мениджмънта от сорта на: цената на оловото отбеляза значително поскъпване тази година, и това е причината печалбата на компанията да е по-малка.
В днешно време дори се смята, че управлението на финансовите рискове повишава ефективността на мениджмънта и стойността на самата компания.
Визитка:
Мирослав Запорожанов има дългогодишен опит в сферата на международните пазари и управлението на различни видове финансови рискове в Карол, Сити Кепитъл и Трейдвил.
Има бакалавърска степен по „Финанси" от УНСС и притежава лиценз за "Брокер" от Комисията за финансов надзор.