КЗК разреши на Lidl Bulgaria да придобие Плюс България
Комисията за защита на конкуренцията разреши концентрация чрез придобиване на едноличен контрол от страна на Lidl Bulgaria GmbH, ФРГ (част от Schwarz group) върху „Плюс България Търговия" КД, гр. София, „Тенгелман Риъл Естейт Интернешенъл България" КД, гр. София, „България Търговия" ЕООД, гр. София и „Риъл Естейт Интернешенъл България" ЕООД, гр. София. Комисията постанови незабавно изпълнение на решението.
При извършването на настоящата оценка на нотифицираната концентрация, Комисията изследва подробно характеристиката на съответния пазар, на който сделката се очаква да окаже въздействие, условията на конкуренция, бариерите за навлизане, пазарното положение на участниците в операцията преди и след осъществяването й и фактори, които като цяло служат за прогностичния анализ и крайни изводи относно нейното влияние върху ефективната конкуренция.
Въз основа на направения икономически анализ бе установено, че в резултат на сделката ще настъпят ефекти на пазара на търговия на дребно с бързооборотни стоки в супермаркети, хипермаркети и дискаунтъри, както и в смесени магазини за търговия с храни и нехранителни стоки.
Комисията достигна до извода, че оценяваната сделка не би могла да възпрепятства ефективната конкуренция на така дефинирания пазар.
КЗК установи, че търговията на дребно с потребителски (бързооборотни) стоки в България се осъществява чрез традиционни (квартални, малки, смесени магазини, павилиони и други) и модерни форми (търговски вериги).
Ситуацията в страната показва, че традиционната търговия все още е предпочитана от населението, за което допринасят навиците на българския потребител, доколкото той няма изразени предпочитания към един или друг формат на търговия, нито изградена трайна потребителска култура за пазаруване в определен тип магазини. Водещо за масовия български потребител са удобната локация, гъвкаво работно време и най-вече ценовите колебания, в резултат на които той преориентира лесно търсенето си към други търговци.
В процеса на проучването по безспорен начин се установи, че пазарът на бързооборотни стоки в страната все още се намира в „традиционната" Фаза ІІ. Същият е определен като нискоконцентриран, като нивото на проникване на модерната форма на търговия заема около 30%, т.е в България „модерната търговия" все още е недостатъчно развита.
Макар и нискоконцентриран, в същото време пазарът на търговия на дребно с потребителски стоки за ежедневна употреба е динамичен, с оглед постепенното и трайно навлизане на модерните форми на търговия.
В хода на производството пред Комисията бяха оповестени и планове за разрастване на основни търговски вериги, като освен допълнителното проникване на вече навлезлите вериги се очаква и навлизането на нови участници.
Очакванията на участниците на пазара, както и на водещи маркетингови агенции са, че в кратко- и средносрочен план пазарът за търговия на дребно с хранителни и нехранителни стоки ще нараства незначително като общ обем, но делът на „модерната търговия" ще се увеличава за сметка на традиционните форми, които въпреки това ще продължат да имат относително висок пазарен дял и да запълват ниши, които не се покриват от други форми на търговия.
Поради близостта им до клиента и изградените потребителски навици малките квартални магазини ще продължат да се разглеждат като конкуренти на търговските вериги.
Установените в рамките на настоящата оценка пазарни дялове на участниците в концентрацията на анализираните съответни локални географски пазари, на които дейността на участниците в сделката се припокрива, дават основание да се счита, че сделката сама по себе си не води до установяване или засилване на господстващо положение, което се допълва от преодолимите бариери за навлизане и динамиката на пазара, препятстваща създаването на устойчиво пазарно присъствие.