Какви са тарифите на митницата?
500 лв. вдигат бариерата на ГКПП Гюешево и ГКПП Златарево, за да преминат без проверка микробуси със селенчуци от Македония. Ценоразписът на митничарите беше разказан от хора, които работят в системата.
Микробусите с контрабандни зеленчуци от Македония се отправят към зеленчуковата борса в столичния квартал "Слатина" или към борсите в по-малките градове на страната. Това, че са внесени в страната, без да се плащат налози, позволява зеленчуците да се продават на по-ниски цени от продукцията на българските земеделски производители.
Влизащите в страната ТИР-ове с турски и китайски дрехи, маратонки и аксесоари пък дават по 300 лв., за да бъдат пропуснати на граничните пунктове без проверки. След това камионите с турски стоки се отправят към митниците в Кремиковци или Свиленград за окончателно оформяне на документите и плащане на мита и ДДС.
Тарифата на вътрешната митница, за да се спестят дължимите налози, е 3500 лв. Срещу тази цена може да се обяви по-малко количество от реално внесените стоки, да се занижи фактурната им стойност или стоките да се обмитят с по-ниско тарифно число.
Ако обаче се внасят маркови дрехи, тарифата на митничарите скача двойно и става 5-7 хил. лв. Стоките от Китай най-често идват по две направления - от пристанищата в Солун и във Варна. Ако стоката е разтоварена в Солун, влиза в страната през ГКПП Кулата и най-често се обмитява в Свиленград. Тарифите на митничарите за внос за китайски и турски стоки са едни и същи.
Парите за безпрепятствено преминаване на камионите се събират от бивши митничари и след това се разпределят по цялата верига.
Митничарите на бариерата предварително знаят кой камион ще мине по време на тяхната смяна и не трябва да го проверяват. Самото предаване на парите почти никога не става на самия ГКПП, защото схемата може да бъде засечена, особено след като полицията направи акции срещу корумпирани митничари.
Шефът на смяна за 12-часово дежурство изкарва по около 1000 евро. Парите за началниците му са още по-големи. Шеф на гранична митница взима по 2000 евро на смяна, а шефовете на митници във вътрешността на страната си докарват извън заплатата по 30-40 хил. лв. на месец. Във вътрешните митници се взимат "бакшиши" не само за вноса, но често и за оформяне на документи за износ. Фиктивният износ е класическа схема за точене на ДДС и акцизи.
Много примамлив е и постът на митничари, които работят на кантара на ГКПП-та. Когато наскоро митниците обявиха конкурс за 5 свободни места на кантар, се записаха 217 кандидати. Всеки камион, който влиза в страната, се мери.
Така може да се хване контрабанда, ако се установи, че има разлика между стоките по документи и теглото на камиона. Например цигари може да се декларират като мебели. Но по-евтините мебели са по-леки от цигарите. За да няма проблем при меренето на камиона, се дават по 200-300 евро.
Източник: в. Стандарт