Одисеята Дунав мост ІІ
Черна дупка в космоса да беше, центърът на Бермудския триъгълник да беше, отточен канал за банкноти да беше, все трябваше да се е запушила тая пробойна, наречена Дунав мост ІІ, която смуче милиони и милиони. И като спре изливането на пари, накрая и мост да се появи.
Родом съм от Видин. И като дете при всяка разходка из градската градина гледах към Калафат, който за мен бе чудният свят от другия бряг на реката и си мечтаех как стигам дотам по мост.
Още от 80-те години беше ясно, че за нуждите не само на двата града, но и за подсилването на транспортните коридори, за ускоряване растежа на икономиката от двата бряга на реката е нужна по-бърза и комфортна връзка от единия ферибот.
Когато самата аз вече бях майка, в началото на 90-те, се заговори мостът Видин-Калафат наистина да бъде построен.
Повече от десетилетие по-късно, през което време и моята дъщеря се отказа да пита кога ще се появи мостът, в края на 2002-а британско-испанският консорциум бе избран за консултант по управление на проекта "Изграждане на нов граничен комбиниран мост на река Дунав при Видин-Калафат".
През 2006 г. строител на моста става испанската компания FCC Construccion S.A. Договорът е подписан на 30 януари 2007-а. Срокът за изпълнение е три години и два месеца, а предвидената обща стойност за моста е 99 955 948 евро. Да не се мъчим, да ги кажем 100 милиона.
И ние се разхождаме по моста до Калафат през март 2010-а. Човек би помислил, че ако поради някакви причини възникне забавяне в строителството, то ще е в поставянето на перилата или в маркирането на лентата за колоездачи. Но че мост изобщо няма да има 7 месеца след крайния срок, ето това никой не предположи.
Първият мост над Дунав на наша територия между Русе и Гюргево е построен през 1954 г. Дължината му е 2.8 км., като е построен на две нива, едното за влакове, другото за автомобили. От средната му част 85 метра са подвижни , за да могат да минават и по-високи кораби.
Близо 60 години по-късно построяването на втори мост се оказва толкова трудно, сякаш го строят над Килиманджаро. Да е чудо на инженерната мисъл - не е. Дължината му ще е 1971 м. (почти километър по-малко от русенското съоръжение), включва по 2 пътни ленти във всяка посока, единична електрифицирана железопътна линия и велосипедна алея.
Какво се строи, какво се копае не е съвсем ясно, но през 2008 г. стойността на моста изведнъж стана 236 млн. евро. По договор изпълнителят можеше да поиска допълнително до 50% от първоначалната цена от 90 млн. евро за строителството. Ако срокът до средата на 2011 г. не бъде спазен, ще плащаме разходката по моста от джоба си.
Но не се наложи да чакаме дотогава, защото на последния оглед на строителството само преди ден испанците ни отстреляха с искане за още 90 млн. евро.
От цялата строителна одисея спечелиха видинските ресторантьори, които се завърнаха в родния град от гурбет в Испания и започнаха да готвят по вкуса на испанските специалисти. Два хотела в града също са жилищна база за маврите.
Междувременно цените на имотите в града скочиха, после спаднаха, после пак скочиха, а сега, в хватката на кризата, са наникъде. Градът продължава прогресивно да опустява, а приказките за моста, по който ще тръгне раздвижването на икономиката, все повече заприличват на градска легенда.
Източник: в. Монитор