Поддръжка на сграда е 4 пъти по-скъпа от строителството
Според статистиката строителството на една сграда представлява едва 20% от разходите по нея през целия жизнен цикъл. Най-голям дял - 76% от средствата, които се изразходват, са за поддръжка и експлоатация. Това определя значимостта на услугите по цялостно поддържане на сгради, познато като фасилити бизнес.
Браншът заема все по-сериозни позиции у нас и ще дебатира за проблемите и успехите си по време на Петата международна фасилити мениджмънт конференция, която ще се проведе в София, в хотел Holiday Inn на 14 и 15 октомври 2010 година.
Фасилити услугите са свързани с цялостната поддръжка на дадена сграда - от грижата за захранването и изправността на всички инсталации до боядисването и почистването на помещенията. Тазгодишният форум ще постави акцент върху екологията и опазването на околната среда, превърнало се в ключов приоритет за фасилити бизнеса в световен мащаб. Лице на събитието ще бъде Магдалена Малеева, считана за пионер на „зеления" начин на мислене в България. Над 40% от произвежданата енергия в света се изразходва именно за поддръжката на сгради, което предопределя и ключовата роля, която фасилити дейността играе в запазването на екологичното равновесие в цял свят.
"Събитието ще бъде открито от кмета на София г-жа Йорданка Фандъкова", споделя Николай Минков, управляващ партньор в Юкономикс, организатор на събитието. „Професионалната поддръжка на сгради е въпрос, който стои не само пред частните собственици, но и пред всички общински и държавни структури, при които бюрократичните проблеми са още по-големи.", допълва Минков.
Сред основните теми, които ще бъдат дискутирани на конференцията, са основните тенденции и добри практики във фасилити мениджмънта на европейско ниво, зелените сгради, ролята на този бизнес в цялостното управление на организациите и възможностите да се спестят средства, административни разходи и време в използването на интегрирана услуга. Участниците ще дебатират също влиянието на архитектурата върху разходите за поддръжка, ролята на фасилити мениджмънта в процеса на проектиране и строителство на сградите и т.н..
Част от имената, които ще споделят опита си на форума: Антон Гинчев, фасилити мениджър Ten Brinke Asset Management, Бисера Иванова, изпълнителен директор на Facility Optimum Bulgaria, Сергей Койнов, изпълнителен директор на Forton International. Специално за форума в столицата от чужбина ще пристигнат проф. д-р Куниберт Ленартс, първият професор в областта на фасилити мениджмънта в Германия, Петер Пришъл, управляващ директор на Reality Consult GmbH, международна консултантска компания за управление на недвижими имоти, и др.
Ефективният план за изгодно разходване на средствата за цялостна поддръжка, както и качествената и мотивираща работна среда във всеки офис са фактори, оказващи съществено влияние върху крайните финансови резултати на всяка компания. Ето защо работата на фасилити мениджъра дава отражение върху живота и развитието на организацията.
„Фасилити бизнесът има своята добавена стойност в момент на криза, когато организациите се нуждаят от целесъобразно разходване на средства и ресурси.", коментира Бисера Иванова, Изпълнителен директор на Фасилити Оптимум България, партньор на събитието."В помощ сме не само за поддръжката на самата сграда, но и за огромната работа на административните и правни отдели, когато става въпрос за подготовка на конкурси и избор на доставчици. Към момента интерес към нашите услуги проявяват основно банките и компаниите с голяма мрежа, но очакванията ни са в рамките на следващите 5 години професионалната поддръжка да стане приоритет за всяко дружество с офис над 1 000 кв.м.", допълва Иванова.
На Петата международна фасилити мениджмънт в хотел Holiday Inn на 14 и 15 октомври ще се срещнат: представители на местната власт, имащи отношение към управлението на сградния фонд; водещи европейски и български лектори в областта на фасилити мениджмънта; водещи архитекти в областта на дизайна на работното място; експерти по експлоатация и поддръжка; експерти по сертифициране на сгради; производители и търговци на офис мебели; производители на оборудване, свързано с безопасността и сигурността на фирмата.