Как да се предпазим от измами при интернет-пазаруването?
Най-честите жалби, свързани с интернeт пазаруването за България, са свързани с транспорт, самолетни пътувания, електронна търговия.
Това каза на пресконференция адвокат Венцислав Петков, съветник в Европейския потребителски център - България.
Най-често българите са жертва на нелоялни авиокомпании, които им отменят полетите, губят им багажа или забавят много полетите. Друг проблем за българите са нелоялните практики в интернет, свързани с недоставени стоки, доставяне на стоки, различни от поръчаните, с фалшиво търговско име и други. Най-често тези стоки са в големи размери и за големи суми и са основно автомобили и мобилни телефони, уточни Петков.
Добре е да се знае, че в срок от 7 работни дни може да се анулира договорът за покупка по интернет в България. Срокът тече от датата на доставка до датата на плащане. Ако се върне стоката по пощата с обратната разписка, пощенските разходи обаче са за сметка на потребителя, обясни адвокатът.
Венцислав Петков обясни, че когато пазарува в интернет, потребителят първо трябва да провери какви данни за контакти е оставил продавачът - ако липсва електронен адрес и формуляр за обратна връзка, това би могло да означава, че продавачът не иска да бъде осъществяван контакт след продажбата и да затрудни рекламацията впоследствие. Трябва да се проверят сроковете и условията на продавача относно правата на потребителя. Ако няма такива, това може да създаде трудности при предявяване на рекламацията.
Добре е да се направи търсене в интернет с името на търговеца, защото е много вероятно хора с проблеми да са ги споделили в специалните форуми. Добре е да се провери и кой притежава домейна на сайта, кой го е регистрирал и в коя държава.
Искането на голяма сума пари като капаро без доставяне на стока е индикация за измама. Друга уловка на нелоялните търговци е представянето на човек за служител на фирмата, който твърди, че ще придвижи по-лесно продажбата и ще направи отстъпки.
Добре е да се изискват сертификати и документи за качество - особено за търгове и аукциони.
Желателно е в интернет да се пазарува чрез кредитни карти, за да може да се оспори по-лесно транзакцията през банката. Стока, поръчана по интернет, не може да бъде доставена за повече от 30 дни.
Броят на жалбите през тази година от "електронни" търговци е нараснал почти двойно спрямо 2010 година - от 138 на 213 жалби. Повечето случаи били разрешени. Петков уточни, че става въпрос за двойно по-голям брой оплаквания на български потребители спрямо търговци, регистрирани в чужбина, отколкото за обратната тенденция - чужденци спрямо български търговци.
От центъра съветват клиентите първо да върнат стоката, а след това да се изисква връщането на парите. Ако даден потребител иска търговецът, който го е измамил, да получи и законова санкция, той трябва да сезира за това Комисията за защита на потребителите, уточниха адвокатите.
Източник: БТА