Три пазарни признака за формиране на връх
Малките и големите пазари имат склонност да се движат на вълни, било то в тренд или в рейндж. За да се формира пазарен връх, то е необходим ръст от поне девет месеца, пише изданието Investopedia.com.
Трендовият пазар може да продължи дълго време и в тази насока девет месеца на практика е кратък период от историческа гледна точка. За периода между 1942-а година и 2007-а, средният бичи пазар за щатските индекси е продължавал 56 месеца.
Деветмесечният период се използва само, за да се ограничи потенциално изхвърляне от пазара твърде рано по време на бичи цикъл. Преди да се търси формиране на връх е необходим силен и значителен ръст на индексите.
А ето и кои са трите симптома, които биха могли да обрисуват формирането на връх според специалистите от изданието:
1. Първият признак е намаляване на броя на компаниите, бележещи най-висока стойност за последната една година. Ако той непрестанно се понижава, дори и на фона на продължаващото повишение на индексите, това е признак за формиране на пазарен връх.
2. Съотношението повишаващи - понижаващи се акции е достигнало своя пик и трайно и постоянно започва да намалява. Това е признак, че инвеститорите стават изключително селективни, а като цяло сентиментът се променя в негативна посока.
3. Водещите индекси се понижават под краткосрочните си временни дъна. Това е последният признак потвърждаващ основателно безпокойство сред инвеститорите.
При възходящ тренд цените на активите имат склонност да формират по-високи върхове и по-ниски дъна. Ето защо, когато цените на активите не съумеят да формират по-висок връх, инвеститорите имат склонност да ги засилват надолу за формиране на по-ниско дъно.
На третия сигнал се отдава и най-голяма тежест за точното посочване на времето за формиране на връх. Докато първите два индикатора не дават точна представа, кога е формиран върха, то последния се използва най-широко от инвеститорите като времеви индикатор.