BalREc ще се проведе на 12 ноември в София
Идва ли дълго очакваното размразяване на инвестициите? Конференцията BalREc трябва да провери отговора на този въпрос в различните области на реализиране на инвестиционни проекти: промишлени предприятия и логистични центрове, офиси и бизнес паркове, търговски центрове, жилища и курорти.
Докато икономиката бавно се изправя на крака, подкрепена от нарастване на промишленото производство и износа, потреблението и инвестициите продължават да дърпат надолу растежа. Посетителите на BalREc ще имат възможност да получат от първо лице отговори на въпросите:
- Каква е визията на държавата за развитието на икономиката и ще могат ли големите инфраструктурни проекти да бъдат двигател за растеж?
- Каква роля трябва да изиграе банковият сектор за постигането на устойчив икономически ръст?
- Как частните проекти могат да подобрят взаимодействието си с публичните инвестиции в инфраструктура, така че градовете да спечелят от по-качествена градска среда, обществени пространства и да привлекат нови инвеститори?
- Пазарни тенденции 2010: жилищни, офисни, търговски и индустриални проекти. Стабилизиране на дъното или начало на възстановяване?
Участието на министъра на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев, заместника му Лиляна Павлова, заместник-министъра на икономиката, енергетиката и туризма Евгени Ангелов, главния архитект на София Петър Диков и главния изпълнителен директор на УниКредит Булбанк Левон Хампарцумян и топ мениджмънта на строителни и инвестиционни компании като „Планекс", „Национална компания Индустриални зони",„Софарма имоти", Sparkassen Immobilien, ECE, Assos Capital и „Линднер Имобилиен Мениджмънт" и на международни консултантски фирми като Forton International, King Sturge и Colliers International гарантира покриването на всички основни аспекти на строителноинвестиционния процес, който изгражда физическите основи на българската икономика.
Спадът на частните инвестиции заради кризата принуждава българските градове и региони и компании да преоткрият мястото си в икономиката. Координирането на усилията на държава, общини и частни предприемачи за откриването на нови територии за растеж и привличане на инвестиции ще бъде една от централните теми на конференцията, която протича под мотото "Общи усилия за устойчиво развитие".
Икономиката обаче не може да се развива само на цената на нови инвестиции, които изчерпват намаляващите природни ресурси. Съществена част от разговора за новия сграден фонд е преплитането на екологичната и икономическата му ефективност. Много от компаниите се преструктурират, освобождават персонал и търсят начини да оптимизират разходите си. В отговор на тази тенденция проекти като „София еърпорт център" на американските компании Tishman International Companies и GE Real Estate и „Софарма бизнес тауърс" на българската „Софарма имоти", „Европейския търговски център" и „Сердика център" се опитват да поставят нови стандарти в ефективното използване на корпоративните сгради чрез по-добри разпределения на персонала и по-ниски ескплоатационни разходи за енергия, вода, управление и поддръжка.
Новите сгради добавят повече към града, отколкото отнемат
Кризата оказва натиск върху новите инвестиции, но опитни предприемачи могат да покажат, че качествените проекти могат да намерят път към реализация и в трудни времена.
Освен това инвеститорите не просто създават продукт за пазара на недвижими имоти, а моделират начина, по който функционират градовете. Така че мащабните комплекси със смесено предназначение като „Хермес парк" с The Mall и Европейския търговски център в София, „Сердика център" или „Варна тауърс" не са само инвестиции в недвижими имоти, а и примери как може да се направи още една крачка напред в организирането на трафика, изграждането на местната инфраструктура и подобрението на жизнената среда в кварталите.
Инвеститорите в търговски центрове могат да помогнат за връщането на хората в центъра на градовете или възстановяване и развитие на запуснати територии, като се позиционират по-близо до клиентите си и им осигурят бърз и удобен достъп до стоки, услуги и възможности за прекарване на свободното време в сигурна среда. Примери като „София аутлет център" показват, че освен всичко друго тези концепции могат да направят качествените продукти по-достъпни.
Жилищният пазар се стабилизира
Сега, когато спадът на цените е подобрил достъпността на имотите, а жилищният кредит отново е наличен, пазарът изглежда по-привлекателен. Последното проучване на Националния статистически институт показва, че за съществуващите жилища цените вече се стабилизират и във второто тримесечие намалението им е било едва 6% на годишна база, най-ниското, откакто кризата започна. Но с това идва и предупреждението, че водени от ниската цена, купувачите може да направят избори, които да им струват нови разходи или неудобства впоследствие. Затова предприемачи с история на пазара като „Линднер Имобилиен Мениджмънт", инвеститор в „Бизнес парк София" и „Резиденшъл Парк София" и AFI Europe, инвеститор в проектите „Витоша тюлип" и „Лагера тюлип" насърчават клиентите си да се убеждават лично в качеството на строителството и използваните материали.
Кредитът пак е достъпен, но за кого и колко?
Банките правят все по-решителни крачки към възстановяване на темповете на жилищното кредитиране, а за първи път от години се финансират и нови инвестиционни проекти за недвижими имоти. Средномесечният обем на отпуснатите жилищни кредити е нараснал със 7.5% до 103 милиона лева в първите девет месеца на годината спрямо същия период на миналата, сочат данни на Българската народна банка.
В периода на оживяване на икономиката обаче все още не е ясно определена границата между кандидатите, които получават одобрение, и тези, на които им се отказва финансиране. Финансови експерти, продавачи на имоти и предприемачи се включват в дискусията, която трябва да определи какви са тенденциите във финансирането на покупки и проекти за физически лица и корпоративни клиенти и колко лесно се минава през банковото сито.
Ваканционните имоти: пазар на недвижима собственост, на дестинации или на услуги?
Вече е традиционно българските курорти да се свързват презастрояване, пренаселеност и хаос. Проекти като „Оазис" край Лозенец, „Санта Марина" и „Парадайз дюн" около Созопол се опитват да преобърнат този образ като представят успешни модели за създаване на привлекателни дестинации чрез адекватно планиране, организиране и услуги в противовес на щедро даваните обещания за печалби от инвестиции в имоти в България по време на бума. Те стъпват на дългогодишния опит на инвеститори като „Феърплей Пропъртис" и GreenLife и консултанти като Home for You, за да създадат връзка между проектите, природата и услугите да повишат качеството на курортите чрез инвестиции в обществена и специализирана инфраструктура.
Profit.bg е медиен партньор на събитието.