Над 3 пъти растеж в търсенето на кредити за инвестиции
С над 3 пъти са се увеличили запитванията за бизнес ипотечни кредити с инвестиционна цел през последните 2 месеца (септември - октомври 2010 г.) спрямо същия период на 2009 г., показват данните от кредитния портфейл на небанката „Кредитекс&ХипоКредит".
Това означава, че ако миналата година всяко 1 от 10 запитвания е било за инвестиционен заем, то сега всеки 3 от 10 искания са с тази цел.
Инвестиционни кредити търсят фирми от областта на производство, търговия, услуги (шиене на облекла, покупко-продажба на авточасти, ресторантьорски бизнес и др.). Две основни цели имат предприемачите, които подават искане за инвестиционен кредит.
Едните планират да разширят съществуващия си бизнес. Другите желаят да се възползват от икономическата ситуация и да закупят обезценени бизнес активи (производствени бази, търговски помещения, логистични центрове). Делът на исканията за финансиране на ново бизнес начинание е незначителен.
„Нарасналият интерес към кредити за нови инвестиции показва, че фирмите започват да мислят вече за бъдещото си развитие, а не само за „справяне" с текущото положение, коментира Мария Цукровска, директор „Кредитиране" в небанката „Кредитекс&ХипоКредит".
От кредитиращото дружество дават пример с инвестиционен кредит, отпуснат преди дни на собственик на ресторант. С финансирането той ще разшири текущия си бизнес и ще увеличи пазарния си дял като наеме, ремонтира и оборудва ново съседно помещение, увеличи капацитета на обекта и привлече допълнително персонал.
Финансовият анализ показва, че дори само на база сегашните приходи, кредитът ще може да бъде обслужван спокойно, а дори и при 50% заетост на допълнителните „маси" в заведението, увеличението на печалбата за обекта ще е в пъти по-голямо от вноската по кредита. Предприемачът предлага като обезпечение по кредита личното си жилище, като цялото му семейство го подкрепя и гарантира заема.
Друг пример показва покупка на подценен актив от младо семейство с работещ бизнес и спестени средства през годините. Семейството взима кредит и закупува на значително по-ниска от пазарната цена работещ магазин, който от дълги години се отдава под наем. Като самоучастие по кредита клиентите използват спестените си средства. Те сключват 10-годишен договор с текущия наемател на магазина и така придобиват имот на добра цена и си гарантират ежемесечен доход, по-голям от вноската, която ще плащат по кредита.