Защо ще се строи завод в селце с кози пътеки в подножието на Балкана? Благодарение на един местен магнат, който иска да осигури работни места за съседите си, както и на силното желание на китайските компании да си осигурят относително евтино стъпване в ЕС, пише вестник International Herald Tribune.

Гриша Ганчев, български борец, спечелил богатството си в "Дивия изток" по време на икономическия преход през 90-те години, е движещата сила на проекта. Ганчев вписва в търговския регистър Great Wall Motor Company, като дребен инвеститор. Става дума за китайска компания, един от най-големите производители на джипове в Китай.

50 000 возила ще се раждат под Балкана

От първоначалните 97 милиона евро за стартиране на проекта Great Wall Motors осигурява около 10 на сто, а г-н Ганчевият холдинг за разнообразни производствени дейности "Литекс" дава останалите 90 %.

Очаква се заводът в Баховица да разкрие 1220 работни места и да произвежда годишно 50 000 седани, пикапи и джипове, макар че моделите и техническите спецификации още не са оповестени.

Няколко китайски компании се опитаха да изнасят произведени в Китай автомобили в ЕС, но без особен успех. Дейвид Седжуик, издателят на сп. Automotive News China, отбелязва, че в Баховица ще се сглобяват всички внесени автомобилни части, без да има голяма автоматизация на процеса. Според него става дума за инвестиция между 500 млн. и 1 млрд. долара.

Китай разду напоследък инвестициите си в Източна Европа, със закупуването на производствени мощности, предлагайки на правителствата нисколихвени заеми и участвайки в търгове за обществени поръчки, особено в сферата на инфраструктурата и енергетиката.

"Аз мисля, че китайците инвестират в страни, където не очакват голям риск", казва Джонас Парел-Песнър, старши научен сътрудник към Европейския съвет по външна политика в Лондон.

България активно търси китайски партньори

Юлиан Николов, директор по икономическата политика в българското Министерство на икономиката, енергетиката и туризма заяви, че България представлява привлекателна опция, защото е част от ЕС, докато в същото време предлага ниски данъци и относително евтина работна ръка за региона. "Активно привличаме китайски инвестиции, те са сред нашите приоритети", подчерта Николов.

Китайските инвестиции в България до момента включват фабрика за стъкло, соларно-енергиен парк и заводи за производството на телевизори и климатици. Водели се и преговори с китайска компания за инвестиции в индустриалната зона край София, което щяло да доведе още китайски производства в страната.

По време на съветската ера, в Ловеч, недалеч по пътя от Баховица, вече е имало завод за сглобяване на автомобили, произвеждащ руските автомобили "Москвич" от готови части. Това приключва с появата на свободните пазари, на които малцина потребители проявяват интерес към закупуването на руски автомобили.

Източник: Дойче веле