Въпреки признаците на съживяване в някои сегменти, светът се намира в сложно икономическо положение и няма признаци 2011 година да е много по-лесна от изминалата 2010-та, прогнозират от имотната агенция Адрес.

Пазар и купувачи има, но разликата между очакванията на продавачите и търсенето на купувачите не може да бъде компенсирана в рамките на преговорите. Броят на сделките не е голям и няма основания да се очаква покачване. Същевременно подобрението, което се забелязва в някои икономически сектори, и намаляването на качествените имоти на пазара постепенно ще стимулира купувачите.

Цените на жилищата са стабилни и ще се запазят такива, ако не станем свидетели на драматични икономически или политически катаклизми. Натиск биха могли да окажат новите проекти, които стартират в момента, защото тяхната себестойност е сравнително по-ниска, но ефектът ще се усети не по-рано от началото на 2012 година.

Друг фактор на пазара могат да се окажат банките, но за момента те нямат ясна политика за лошите кредити, което има и своя положителен ефект - кредитополучателите не се чувстват притиснати, защото срещат гъвкавост във финансиращите организации. Очакванията са да се запази очерталата се тенденция банките да водят битка за клиенти на полето на ипотечните кредити, което ще окаже положително въздействие за раздвижването на имотния пазар.

Имотите, които не могат да се продадат, много често се изкарват на пазара на наеми и тази тенденция ще продължи. По тази причина и заради по-трудния достъп до голям процент финансиране, обемът на пазара на наеми расте.

Моловете станаха важен фактор за бита на софиянци, но след първоначалната страст към пазаруването на едно място хората преоткриха очарованието на кварталните търговци и този сегмент от пазара се задвижи, подкрепен допълнително от достъпните наемни цени.

Броят на сделките с чужденци се запазва на нивата от предходната година. Купувачите са само рускоговорящи, но купуват както втори дом, така и градски жилища - всичко на минималните цени, но във всички сегменти на пазара. Техният профил също не очакваме да се променя - афинитетът им към българския пазар ще се запази поради факта, че България им е позната като дестинация, както и заради близостта на езика и манталитета. Те ще продължат да бъдат движещ фактор, особено за пазара на ваканционни имоти.