Кои магистрали ще се строят у нас през 2011 г.
Очакваното от Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) начало на строителните работи по Лот 1 и Лот 2 на АМ „Марица" е май/юни тази година. Това се посочва в заложения план-програма на агенцията за строителството на автомагистрали в България (2010-2012 г.).
Тръжната процедура за избор на изпълнител на Лот 1 на АМ „Марица" започна в началото на декември.
Закупилите до 11 януари 2011 г. тръжни документи за обществена поръчка с предмет определяне на изпълнител за допълнително проектиране и строителство на обект АМ „Марица" - Лот 1 са общо 35. От тях 19 компании са български, а останалите 16 - чужди, съобщиха за Profit.bg от пътната агенция.
Оттам допълват, че крайният срок за подаване на оферти за определяне на изпълнител за строителство на Лот 1 е 15 часа на 17 февруари 2011 г., като документи се закупуват до 17 часа на 7 февруари 2011 г. Крайният срок за подаване на офертите за определяне на строителен надзор на Лот 1 пък е 15 часа на 10 февруари тази година, като документи се закупуват до 17 часа на 31 януари.
Лот 1 на „Марица" е с обща дължина 31.6 км и обхваща участъка от Оризово до Димитровград.
Трасето пък от Димитровград до Харманли е обособено в Лот 2 и е с дължина 34.4 км. До момента интерес към тръжната документация по този лот са проявили общо 18 компании, от които 10 са български.
Крайният срок за подаване на оферти за определяне на изпълнител за строителство на Лот 2 е 15 часа на 9 март 2011 г., като документи се закупуват до 17 часа на 25 февруари тази година.
Прогнозният бюджет на двата лота е 209 млн. евро. Строителството на АМ „Марица" се финансира по ОП Транспорт, от където 80% са по линия на Кохезионния фонд, а останалите 20% осигурява националният бюджет. Очаква се двата участъка от 67 км да са готови за две години, или до май/юни 2013 г.
АМ „Марица" е част от Трансевропейската транспортна мрежа и ще свързва автомагистрала Тракия при пътен възел Оризово с "Капитан Андреево" на българо-турската граница. Проектът включва ново строителство на 67 км магистрален участък.
АМ „Струма"
Юли/септември може да започне и строителството на някой от двата, от общо четирите участъка, на които е разделена АМ „Струма". Лотовете, които вече са проектирани са съответно Лот 1 (Долна Диканя-Дупница, обща дължина 16.8 км), Лот 4 (Сандански-Марикостиново, обща дължина 15 км).
Тази година се явява прогнозна за проектирането на Лот 2 (Дупница-Благоевград, с обща дължина 34 км), като изграждането, според разчета на АПИ, може да започне в периода 2013 - 2015 г.
Прогнозният бюджет по споменатите три участъка към началото на 2011 г. е 250 млн. евро.
С по-далечен хоризонт за изграждане е най-големият лот по „Струма" - 3 (Благоевград - Сандански, с обща дължина 67.5 км). Индикативният срок за проектирането му е 2011 - 2013 г., а за изграждането му 2014 - 2020 г. Прогнозният бюджет към 2011 г. на само този лот е 350 млн. евро.
АМ „Хемус"
Тази година може да започне строителството и на 8.5 километров участък, който да свърже съществуващия участък от автомагистрала "Хемус" с околовръстния път на София. Прогнозният бюджет е 32 млн. евро, като строителните дейностите по тази връзка се очаква да са в периода май 2011 г. - декември 2012 г.
АМ „София-Калотина"
Догодина могат да започнат и строителните работи по магистралната отсечка, която да свърже София с Калотина. Участъкът е дълъг 74.5 км и е разделен на три лота, а именно:
Лот 1 „Западна дъга на Софийски околовръстен път". Проектът е с дължина 8.5км и е с прогнозен бюджет 80 млн. евро. От АПИ очакват изграждането му да е факт през първата половина на 2012 г. и да приключи във втората половина на 2013 г.
Лот 2 „Северната скоростна тангента" е с обща дължина 16.5 км и според очакванията ще струва 150 млн. евро. Строителните работи могат да започнат през втората половина на 2012 г. и съответно да приключат през 2014 г.
Лот 3 „Калотина-Софийски околовръстен път" е с обща дължина 49.5 км. Прогнозният бюджет на проекта е 150 млн. евро. Очакваното начало на дейностите по изграждането на обекта е също през втората половина на 2012 г. Строителството може да приключи в края на 2014 г.