Ева Вучева: Интернет е медия, която изисква ангажираност
Ева Вучева е специалист по дигитален маркетинг. От януари 2011г. e маркетинг мениджър на клуба за ексклузивно онлайн пазаруване Fashiondays.bg.
Преди това близо 3г. е бранд мениджър на едни от най-големите български сайтове - АБВ Поща, DOX.bg, Vbox7, Vgames и Vmusic. Сега тя разказва за спецификата на Интернет маркетинга, неговата цена и ефективност.
Какво е Интернет маркетинг според Вас? Какви са предимствата и недостатъците му?
Интернет маркетингът е един от най-измеримите от гледна точка на ефективност маркетингови канали. Той обхваща всичко - от съобщение на стената на фирмата ни във Facebook, през директния мейлинг до видео и банер рекламата. Интернет е медията, която позволява в най-голяма степен измерване на резултатите от всяко едно усилие и от всеки един лев, похарчен в нея. Използването на този маркетингов канал позволява на потребителите ни да дават обратна връзка, да ни насочват към това, от което се нуждаят. Това на практика е едно не спиращо и до голяма степен безплатно маркетингово проучване. Основен недостатък, който според мен ще се елиминира с времето е, че Интернет все още не е достатъчно силен канал при налагането на познатост на дадена марка. Ако целта ни е познатост на марката (или т.н. brand awareness), интернет по-скоро работи чудесно като съпътстващ телевизиите канал.
Кои са най-ефективните Интернет маркетинг канали за Вас?
Зависи от целта на кампанията. По отношение на директни онлайн продажби и генериране на трафик към сайт, за мен това безспорно са директните имейли, текстовите линкове и Google. За налагане на бранд и обратна връзка от потребителите - определено по-имиджови формати като брандинг на страница, нестандартни банери, видео реклама, адвърториали, както и социалните мрежи.
Каква стратегия бихте препоръчали на непрофесионалисти, които започват да се занимават с Интернет маркетинг, за да популяризират бизнеса си?
Интернет е медия, която изисква ангажираност и постоянство. Когато се появим в онлайн пространстовото - създадем свой сайт, блог, страница в социална мрежа - ние трябва да знаем, че това са живи системи. Те се поддържат ежедневно и дори ежечасно (за социалните мрежи). Ако нямаме капацитета да ги следим и поддържаме, по-добре е да не ги създаваме. Интернет позволява в много голяма степен да разберем какво ни носи всеки похарчен в медията лев. Затова най-важното е ние като рекламодатели да сме отговорни към бюджета си, да следим ефективността на всеки един рекламен канал, да преценяваме колко време ни отнема, да следим колко клиенти ни носи, да преценяваме, защо клиентите избират/не избират нас, да отговаряме своевременно на зададени въпроси. Онлайн няма скрити неща. Трябва да сме готови да чуем негативни мнения за фирмата си и да не се плашим от това, а да сме благодарни, че някой ни прави тази услуга - казва ни къде грешим, при това безплатно. Големите фирми харчат стотици хиляди за маркетинг и бизнес консултанти - моята препоръка е да използваме консултантте, които вече имаме - нашите клиенти.
Бихте ли споделили за какво ще говорите на семинара "Интернет маркетинг с нулев бюджет"?
Моята тема е "Имейлът, който продава - съдържание и дизайн". Ще се опитам да споделя примери за успешни и не толкова успешни кампании и да покажа добрите практики при конструирането на директните имейли. Това, с което бих искала хората да си тръгнат от моята презентация, обаче, е едно и то се определя с думата "ефективност". Онлайн всичко е математика. Понякога "нямаме време" да следим какво правим. Пускаме някаква реклама, защото така си мислим, че е най-добре, и после не оценяваме какво ни носи тя. Но особено в тези... да ги наречем без-бюджетни 2-3 години, ефективност е думата, с която ние трябва да лягаме и ставаме. Ще се радвам да споделя своя опит с тази дума и се надявам той да бъде полезен.
Бихте ли ни разказали нещо интересно за Вас и Вашата работа? Какво Ви предстои тази година?
В от съвсем скоро съм маркетинг мениджър на компания за ексклузивно онлайн пазаруване. За мен това е голямо предизвикателство, защото трябва да обърна мирогледа си на 180 градуса - от човек, който се грижи за интересите на медията, сега трябва да се превърна в човек, който се грижи за интересите на клиент. Преходът е интересно преживяване за мен и вземам по нещо ценно и от двата свята. Тази година ни предстоят доста интересни дигитални проекти и игри. Надявам се да завладеем сърцата на любителите на модата в България.
Семинарът "Интернет маркетинг с нулев бюджет" ще се проведе на 6 -7 април 2011 в Интер Експо Център - София. В програмата на семинара са включени теми за имейл маркетинг, маркетинг в социалните медии, корпоративно блогване, вирусен маркетинг, измерване на резултатите, оптимизация за търсачки и управление на репутацията. Лектори на събитието ше са доказани практици в областта на интернет маркетинга, а организатор на семинара е фирма Web and Events.