Лукойл: Поемаме част от скока на петрола с печалбата си
"Тенденцията към поскъпване на горивата както у нас, така и в цял свят е резултат от комбинираното действие на множество причини", обясняват от Лукойл-България.
Нарасналото потребление в страни като Китай, Индия и Бразилия, сигналите за излизане от икономическата криза на най-големите световни потребители и свързаната с това инфлация бяха последвани от събитията в Северна Африка и Близкия Изток, които изостриха опасенията за редовността на доставките и настроиха пазара към запасяване. Това предизвика рязко покачване на котировките както във фючърсната търговия на нефт, така и на международния пазар на готови горива.
"Както се вижда от приложените диаграми 1 и 2, от началото на годината цените на суровия петрол и готовите горива на международните пазари са отбелязали скок от 23 на сто. В същото време, повишението на цената на дизеловото гориво в България за същия период е в рамките на 12 процента, изцяло за сметка на намаляване на търговската печалба.", заявяват от Лукойл.
Диаграма 1: Динамика на изменение на котировките на петрол и ДГ на международните пазари
Диаграма 2: Динамика на изменение на цената на дребно на ДГ в България от началото на 2011г.
Диаграма 3 дава отговор на постоянно задавания въпрос, защо у нас дизеловото гориво е по-скъпо от бензина.
Както е видно от диаграмата, в почти целия Европейски съюз (с изключение на Швеция) дизеловото гориво без акциз и ДДС е по-скъпо от бензин А95. Тази тенденция е трайна и е резултат от увеличеното потребление на дизел в световен мащаб. Поради социалните функции на дизеловото гориво обаче, повечето европейски страни са възприели такава данъчна политика, че след данъчно облагане крайната цена на бензина става по-висока от тази на дизела, както поради големите разлики в акцизните ставки (до 300 EUR на 1000 л), така и чрез различни облекчения - ниски или нулеви ставки за биодизел, преференции за различни групи потребители или по-ниско облагане с ДДС.
Към настоящия момент у нас почти половината от крайната цена на горивата (40-46%) се формира от държавни вземания - ДДС и акцизи. С повишаването на акциза в началото на годината и влизането в сила на изискването за 3% биокомпонент в дизеловото гориво, неговата цена нарасна. Поради липсата на акцизни преференции за гориво с 3% биосъставки и малката разлика между акцизните ставки на бензините и дизела (под 50 евро за 1000 л), крайната му цена надхвърля тази на бензин А 95 и тази тенденция може да се промени само чрез промяна в данъчната политика.
"При сегашната пазарна конюнктура бизнесът на транспортните фирми е силно затруднен. Тези затруднения обаче са причинени в много по-голяма степен от срива в строителния сектор и свиването на производството, които ги лишиха от огромен обем поръчки, отколкото от повишаването на цените на горивата, защото те са включени в цената на тяхната услуга. В този смисъл, претенциите им към производители и дистрибутори на горива са необосновани.", допълват от Лукойл.
Пазарът на горива в България е напълно свободен и при наличието на пет рафинерии в пряко съседство, няма никакви пречки за внос на горива по законосъобразен начин, ако техните цени са по-изгодни от тези на бургаския комбинат. При наличието на над 3000 бензиностанции с различни собственици, при стотици търговци на едро, конкуренцията в отрасъла е много по-силен и действащ регулатор от всеки регулаторен орган, тъй като всяко необосновано покачване на цените води до загуба на пазарен дял за съответните търговци на горива.
Лукойл-България следи постоянно международните котировки и реагира веднага на всяка тенденция към успокоение на обстановката със съответно понижение на цените, както вече направи през вчерашния ден, заявяват от компанията.