Един бизнес, на който кризата повлия добре
Заради финансовата криза предлагането в антикварни магазини рязко се е увеличило, твърдят собственици. Според тях хората масово предлагат стари вещи, за да платят битови сметки.
"Ето ти тези стари предмети, дай пари да платя тока" - с такава молба все повече хора се обръщат към Яна Корунчева, собственик на антикварен магазин в Бургас. Антикварката разказа, че "закъсалите" клиенти изравят сребърни пари, картички, стари ютии, шишенца с алкохол, очила и какво ли още не от бабините натурии и очакват да получат срещу тях пари за да "скърпят" семейния бюджет.
"Идват и клиенти, които продават сувенири и табели от соца, които не струват нищо, за да изкарат някой лев и да си платят сметките за ток и вода. Хората са притиснати и често ми искат 100 лв. за нещо, което аз продавам за 30 лв., разказва Корунчева. Според нея ценните старинни неща вече са обрани още преди години.
Антикварката показа интересни очила - от типа пенсне, произведени в началото на миналия век. Подобни е носил цар Фердинанд, обясни Корунчева. Очилата са употребявани, но са с красиво кожено калъфче. Цената им е 30 - 40 лв.
Не всичко, което клиентите предлагат е оригинал, но затова пък има специални каталози и Интернет, в които непрекъснато се "рови" и може да се установи дали предметите са истински, каза собственичката на антикварния магазин.
Още като ученичка Яна Корунчева (35 г.) се запалила по колекционерството. Тинейджърката се "зарибила" от вехтории, картини, сервизи, сувенири от прапрабаба си и така постепенно започнала да попълва семейната колекция. "Когато вече в къщи нямаше място да съхранявам предметите, реших да отворя антикварен магазин. Започнах с личните си неща", разказа Корунчева.
Първият предмет, който продала от личната си колекция била порцеланова статуя на повече от два века, произведена в Майсен, Германия. Лека-полека влязла в занаята и започнала сама да работи с клиенти. Бизнесът й с антики продължава повече от 5 години.
„ Прекалено бедно е тук, за да изпуснеш нещо, което ти се предлага, от незнание., обяснява тя. Основно търгувам в интернет - става по-бързо и лесно. Има каталози и ориентир за цените. Понякога цената се определя и от клиента. Зависи колко бързо иска да се продаде предметът, който носи", пояснява Яна.
"Състоянието, в което попадат оръжията при нас, е отчайващо. Но въпреки това, не ги реставрираме, а ги продаваме в автентичния им вид, тъй като реставрацията отнема много време. Цената на оръжията се определя от бройката, която е произведена, състоянието, в което се намират. Хубаво е, ако са останали видими печати, клеймо или друг вид надписи. Всичко това може да се проследи от специални каталози, откъдето се определя и стойността. Цените могат да варират от 100 до над 1000 лв. Зависи от оръжието. Оръжията, които са в добро състояние, могат да бъдат закупени на цени от 1 000 евро нагоре. Въпросът е, че трудно се намират", обясни Корунчева.
На въпрос как определя реалната цена на даден предмет, Яна каза, че всичко е практика. "Знаеш за колко го купуваш, преценяваш колко би могъл да спечелиш. Печели се при покупката, а не при продажбата. Най-добрите и постоянни клиенти са руснаците. Те например търсят скъпи руски неща, които вече се изнесоха отдавна. Тенденция е руснаците да изкупуват всичко руско и скъпо", разказа собственичката на магазина.
Антикварката каза, че хората, които искат да са с "миналото", с мебели и вещи от "баба и дядо" стават все повече. От бизнеса с антикварство човек може да живее добре. Заради финансовата криза предлагането рязко се увеличи, твърди Яна.
Най-търсени според Корунчева са царските предмети. Когато се сменя един владетел с друг, се сменят и вензелите по военните униформи например. Различни стават знаците по копчета, пагони, фуражки. Най-редки и следователно най-скъпи са емисии от княз Александър, следват тези на цар Фердинанд и най-честите са от цар Борис Трети. Чужденците са "луди" по саби и ками от времето на Фердинанд и Борис Трети.
На следващо място идват предметите от времето на комунизма. Сега голям интерес представляват и табелите от соца с надписи като например "Чист и поддържан дом. Здрав народ", "Чистотата е мерило за културата на човека" и др. Те се продават евтино и се купуват предимно за малки семейни хотели и вили, разказа Яна Корунчева.
Източник: БТА