Ще стане ли Варна пристанище на Шумен?
"Варна, Варна, пристанище на Шумен" - пееше преди 20-ина години Тодор Колев, който е и родом от този град. Да превърнат песента в действителност мечтаят днес градските управници на Шумен. А мечтите им стъпват на възможността в центъра на града върху площ от 52 дка да бъде изграден огромен търговско-развлекателен център. Ако проектът "Град в града" се реализира, варненци ще зарязват през уикендите морската столица и ще отскачат до Шумен (на 90 км по магистралата), а не обратното, както е сега, разсъждават в кметството.
Немският концерн "Дорш груп" в партньорство с инвестиционни фондове се готви да превърне няколко недостроени сгради от социализма в уникално място, пълно с магазини, заведения за хранене, кино, ще има ледена пързалка, аквапарк, дори хотел, малка кардиоболница, както и шуменски небостъргач с офиси. Така след 22 г. забвение инвеститор иска да вложи 35 млн. евро в бетонните колоси, по чиито покриви вече зеленеят брезови горички.
В началото на май кметското ръководство обяви новината, а ръководителят на регионалната структура на "Дорш груп" за Източна Европа Любомил Хаджиниколов заяви, че преговорите с някои от собствениците на недостроените сгради са напреднали.
В проекта се включват незавършеният Търговски дом с подземните му нива, стърчащата над 50 м бетонна кула и пристройки към нея, както и сградата на пощата.
Целият район сега е зад метални паравани, които трудно прикриват грозотата. Туроператори се червят пред чужденците, които разпитват дали руините са резултат от бомбардировки, или са някакви исторически забележителности.
Фирма "Автомагистрали Черно море" е съсобственик на Търговския дом заедно с общината - 68% към 32% в полза на частното дружество. Сградата е с разгъната застроена площ от 30 484 кв. метра заедно с подземните паркинги.
"Не можем да го развиваме, по-добре да го купи някой, който има свободни средства", казва финансовият директор на инфраструктурното дружество Петя Стоянова, но не желае да уточни договорената цена. Данъчната оценка на техния дял е 24 млн. лв. и при всички случаи няма да слязат под нея. На сесия на 26 май общината ще трябва да реши за продажбата на своя дял.
В понеделник кметът Красимир Костов обяви, че е предложил на инвеститора да включи в проекта и прокопания подземен тунел, граден за тролейбуси.
Той е с дължина над 50 метра, затворен е с решетки за безопасност, но може да се превърне в търговска площ. Данъчната му оценка е над 3 млн. лв. и се обмисля дали част от тунела да не бъде дарен за облекчение на инвеститора. Кметското ръководство е съгласно да получи 3 млн. евро за тунела и частта си от сградата на Търговския дом, каза Костов, но зависи какво ще реши общинският съвет.
През юли 2008 г. две британски компании - "Паркридж" и "Зет Би Ес" (ZBS), искаха Търговския дом, купиха тръжната документация, но не се явиха на търга. Тогава сесията гласува минимална продажна цена за имота 18.713 млн. лв. (от тях 6 млн. лв. за общинската част) и дори постави 3-годишен срок за завършване. На мераклиите обаче им се стори скъпо.
Досега никой не е пожелавал емблематичната кула, която в по-голямата си част е собственост на "Виваком". Чуваха се само приказки дали е по-добре да се взриви, или да се опакова т. нар. фалически символ на Шумен.
Избран е и проектант на шуменския мегакомплекс и това е немският архитект Хайнц Бюр. Още през 2006 г. специалистът бе ангажиран от фирма "Автомагистрали" да преобрази Търговския дом и той начерта проект, заимстван от сграда в гр. Билбао, Испания. Сега вижданията му ще претърпят промени заради добавката на сгради и тяхното съчетаване в общ комплекс. Старите постройки няма да се събарят, а от тях ще се съгради градче от метал и стъкло с вътрешни дворове и собствен климат, независим от сезона навън.
"Във всяка сделка има риск, тук той е сравнително голям. Но инвеститорът не влага кредити, а корпоративни средства, и иска да създаде обект, който ще експлоатира 40-50 г.", уточнява шефът на регионалната структура на "Дорш груп".
Финансирането ще дойде от фондове в Холандия, Германия и Швейцария, които инвестират в стратегически обекти със социални функции. У нас те са планирали общи инвестиции около 70 млн. евро и Шумен може да получи половината. С друга част от средствата в София ще бъде изграден нов киноцентър, а във Варна - болница за сърдечно-съдови заболявания, част от която ще е шуменският диспансер.
Мегапроектът може да започне най-рано през септември и да завърши за 2 г., обяснява Любомил Хаджиниколов, който също като Тодор Колев е роден в Шумен.
Шумен се размина с подземен тролей
Незавършените грандиозни постройки са вдигнати в центъра на Шумен в средата на 80-те години на миналия век заради посещението на дипломатическия корпус.Посланиците на чуждите държави у нас със съпругите си посещавали различни населени места всяка година, за да видят процъфтяваща социалистическа България, и така доста градове били "напудрени" за отрицателни срокове.
Според проекта на столичния архитект проф. Иван Сиврев в Шумен е трябвало да закипи живот и под земята, където се пренасят част от транспортните комуникации. Така започва голямото дълбаене. Прокопан е тунелът за тролейбуси, който тръгва от старата поликлиника на ул. "Цар Освободител" и пресича града почти до хотел "Мадара". Издълбано е пространство с височина 4 метра и ширина над 9 метра.
На още по-голяма дълбочина, между пощата и Търговския дом, се прокопават две нива, предвидени за паркинги за тирове и автомобили. В огромния трап се наливат хиляди тонове бетон.
Завършването на проекта и посещението на посланиците в Шумен е планирано за 1989 г., но се отлага за следващата. Неочаквано обаче на 10 ноември 1989 г. идва демокрацията и замразява грандиозните градежи.
източник: Турд