Moodys сваля рейтинга на САЩ при най-малко забавяне с дълга
Дори временно забавяне на плащанията по държавния дълг на САЩ, достигнал лимита си от 14.3 трилиона долара, ще доведе до значително понижение на засега най- високия рейтинг на САЩ, предупреди рейтинговата агенция Moody's.
Инвестиционното подразделение на Moody's обяви, че ще свали суверенния рейтинг на САЩ от най-високо му равнище "ААА" до "АА", ако преговорите на американската администрация на Барак Обама с републиканците от Капитолийския хълм, които са в задънена улица, не постигнат пробив и към 2 август финансовото министерство на САЩ изчерпи своите пълномощия, предаде ИТАР-ТАСС.
Друга рейтингова агенция - Standard & Poor's - също обяви, че може да понижи кредитния рейтинг на САЩ до най-ниското равнище, което е равносилно на обявяване на неплатежоспособност. "Ако едно правителство не връща навреме дълга си, то рейтингът му спада до равнище "Ди", отбеляза ръководителят на отдела по суверенните рейтинг на Standard & Poor's Джон Чембърс в интервю за телевизия Блумбърг.
При все това Чембърс отбеляза, че тези плашещи реални последици от дефолт ще накарат демократите и републиканците да изгладят разногласията си по тавана на държавния дълг и той ще бъде вдигнат от Конгреса буквално в последната минута за 79-и път от 1960 година.
Според експерти понижаването на кредитния рейтинг на САЩ до равнище "Ди" на практика би направило невъзможно по-нататъшното финансиране на държавния дълг, а за увеличението му няма да може да става и дума, тъй като на най-големите в света пенсионни и инвестиционни фондове е забранено да инвестират в дългови задължения с толкова нисък рейтинг. Дори обаче да бъде направено по-слабо понижение на рейтинга на САЩ, американското правителство ще трябва да плаща по-високи лихви по държавните облигации.
В момента САЩ плащат изключително ниски ставки по дълга си, които средно не превишават 3 процента. Ако САЩ продължат да задлъжняват със сегашния темп, то изплащаните от тях всеки ден лихви по обслужването на дълга за четири години ще нараснат от сегашните 200 милиарда долара до близо 500 милиарда долара.
Източник: БТА