Първата в света застраховка на виртуално имущество
Притеснявате се, че някой може да отмъкне инкрустираната със скъпоценни камъни алебарда, за която сте работили неуморно в World of Warcraft, или пък да саботира дългогодишния ви акаунт в EVE Online? Ако прекарвате прекалено много време в така наречените онлайн мултиплеър игри, скоро може би ще имате възможност да се защитите от загубата на извоюваната с мъки виртуална собственост, съобщава Интернешънъл иншурънс нюз.
Китайска застрахователна компания може би постави началото на нов клон в застраховането, след като създаде първата в света застраховка „виртуално имущество", в партньорство с разработчик на компютърни игри.
Виртуалната собственост може да се дефинира като всеки актив, който е придобит от играч в света на онлайн игрите, като например валута, поземлени права, оръжия, герои, способности на героя и всякакви други блага. Всички тези неща биха могли да бъдат използвани, търгувани, заменяни и продавани в играта и заради това може да представляват своеобразна „истинска ценност" за играча.
Може обаче да възникнат и проблеми. Ценността на тези активи често излиза извън виртуалното пространство и преминава в реалния свят, където играчи са склонни да платят с истински пари за тях. Това може да породи правни спорове в реалния свят между отделните играчи, дори между тях и разработчиците на игри. Все още има много въпроси около правата на виртуална собственост, но точно в този момент съществува търсене на услуги, които да дадат сигурност на търгуващите в тези онлайн пазари.
Базираният в Пекин застраховател Sunshine Insurance Group Ltd. обяви стратегическото си партньорство с компанията за онлайн игри GAMEBAR. Целта на сътрудничеството е да се предостави застрахователна услуга в дългоочакваната 3D мултиплейър онлайн игра "Ju Xian", която се очаква да стартира по-късно тази година, след тригодишна разработка.
Срещу малка месечна премия, полицата ще покрива загубата на закупени виртуални активи в резултат на техническа грешка. Ако някой играч например плати 11 юана за меч, който се предлага в играта и в последствие мечът изчезне, потребителят ще получи обезщетение. Също така ще има и застраховка за основните отговорности на самите компании за игри. Тя би намалила оперативния им риск, като покрие щети, в резултат на спорове, свързани със загуба на виртуални блага. Освен това, разработчикът на играта се надява тази допълнителна сигурност да насърчи онлайн сделките и търговията.
Според вице президентът на застрахователната компания, продуктът ще прилича много на традиционните продукти, които покриват отговорности в сферата на имущественото застраховане.
Над 300 млн. китайци участват активно в онлайн игри, Според Китайския Интернет информационен център. Това е близо две трети от цялата общност на интернет потребителите в страната. Много от тези игри представляват сложни виртуални светове с функциониращи икономики, в които играчите могат да придобиват собственост срещу реални пари. Те са като огледало на някои от проблемите в истинския свят. Така например играчите могат да претърпят икономически загуби заради загубата или кражбата на акаунт или екипировка. Разработчиците са силно обезпокоени от това, тъй като все повече геймъри търсят справедливост в съдилищата.
През 2003 г. китайски съд отсъди в полза на играч, който заведе иск срещу оператора на играта "Red Moon" заради загубата на всичките си кредити, след като регистрацията му била хакната. От тогава броят на тези случаи расте.
Споровете за виртуална собственост се пренесоха дори в разводите. През декември 2010 г. жена претендира за дял от виртуалните активи на бившия си съпруг, тъй като споделяли един и същ акаунт. Двамата се срещнали чрез онлайн игра, но скоро след брака започнали взаимно да се обвиняват, че са твърде мързеливи да вършат домашната работа. Съдът одобрил развода, но отхвърлил иска на жената.
Виртуална кражба и измама дори довела до насилие в реалния свят. Геймър от Шанхай беше осъден на доживотен затвор през 2005 г., след като намушкал приятеля си до смърт в пристъп на ярост заради продажбата на рядко оръжие, което той наел за 7 200 юана.
Може би съществуването на виртуално застраховане би предотвратило някои от тези случаи в миналото.
Онлайн пространството e обещаващо за застрахователната индустрия. Само преди месец компанията Swiss Life обяви създаването на първата в светя застраховка за защита на репутацията в Интернет.