GM отново е световен лидер в автомобилната промишленост
Въпреки постепенното възстановяване на японския автомобилен пазар след природните бедствие през март, Toyota не успя да задържи световното лидерство по продажби и позицията зае дългогодишният първенец - американският автомобилен гигант General Motors (GM), пише РБК daily.
Продажбите на GM нараснаха през първото полугодие на 2011-а с близо 9%, до 4.5 млн. автомобила. В резултат автоконцернът излезе начело, като надмина Volkswagen (4.13 милона) и Toyota (3.71 милиона).
Твърде бавното възстановяване на американската икономика не попречи на GM да отчетат ръст на продажбите си на родния за компанията пазар. Най-успешното за нея се оказа второ тримесечие, когато от GM пласираха 669 хил. автомобила. Най-популярният модел на пазара се оказа Chevrolet Cruze. Има сигнали, че и второто полугодие ще е успешно за американския автомобилен производител. Само за юли компанията продаде на на най-важния за нея пазар - щатският, почти 215 хил. автомобила, което е повишение от 7.6% на годишна база.
Но и конкурентите няма да позволят на GM да лежи на стари лаври. От Toyota предвиждат да възстановят производството си през септември, което е месец по-рано от заплануваното. Вторият на автомобилния пазар в Япония - Nissan, се надява да възобнови производствения си процес на предишните нива през октомври, което ще му позволи да увеличи продажбите си през тази финансова година до 4.6 млн. автомобила в целия свят.
Европейските компании също имат амбиции да догонят лидерите. Германските автомобилни производители BMW, Audi и Daimler продължават с победния си марш и през второто полугодие. От BMW продадоха през юли 2011 г. със 7.6% повече автомобила, спрямо същия период на миналата година. Така мюнхенският концерн има всички шансове да продаде през 2011-а планираните 1.6 млн. автомобила.
От Audi успяха да вдигнат продажбите си с 16 на сто, до 106 хил. бройки, което е рекорд за седмия месец. От Daimler пласираха близо 109 хил. автомобила, което е с 2.7% над миналогодишния им резултат.
Директорът на центъра за икономика на автомобилната промишленост към Университета в Дуисбург-Есен Фердинанд Дуденхефер, конкурентите нямат шанс да изпреварят сегашния лидер през тази година. VW и Toyota запазват своите позиции в челната тройка на най-добрите.
„Но следващата година ще е трудна за GM и конкурентите ще имат възможност да намалят преднината", каза той пред изданието. Според него катастрофата по-рано тази година нанесе силен удар върху японското автомобилостроене и за да се предвижат напред то ще се нуждае от поне две години.