В кухните на агенциите за кредитен рейтинг
Борба за власт, вътрешни раздори, трудни решения- зад позициите на агенциите за кредитен рейтинг стои не само строгият анализ, но и всички недостатъци на една голяма компания, пише Le Figaro.
Миналия петък, около двадесет старши анализатори от рейтинговата агенция Standard & Poor's бяха отбелязали в своя дневен ред един строго секретен конферентен разговор. В действителност, те бяха на път да влязат в историята- заседанието се отнасяше върху оценката за дълга на САЩ.
След няколко часа разисквания, водещата световна сила загуби своя престижен AAA рейтинг.
Нито дума от заседанието...
Рейтинговите агенции пазят тайна около имената на анализаторите, влизащи в "рейтинговите комисии", за да се избегне възможността за оказване на натиск. В центъра на техните правомощия е това да решават финансовата съдба на държавите чрез гласуване за бъдещата оценка на страните, далеч от общественото внимание.
Въпреки че никъде няма да намерите списък на участниците в такава комисия, нито каквато и да е информация за хода на дискусиите, оценката им може да даде тон на пазара.
Законът и вътрешните правила задължават много инвеститори да купят или продадат част от акциите си в съответствие с решенията на триото на големите англосаксонски агенции Standard & Poors, Moody's и Fitch.
На теория и практика
В началото на процедурата, водеща до свикването на комисия, трябва да има едно събитие, което може да окаже влияние върху рейтинга на страната, като например ново правителство или публикуването на статистически данни. Това е на теория.
На практика нещата изглеждат по- различно. Шумът на пазарите и медиите, както и различни нефинансови фактори могат да предизвикат вътрешни дискусии, а те да доведат до преразглеждане на оценката, коментира бивш старши анализатор в Moody's.
За да се подготвят за нея, анализаторите, които отговарят за съответната страна, провеждат среща с представители на фискалната администрация, обикновено един или два пъти в годината. На практика те получават толкова информация,колкото би получил един голям инвеститор.
Следвайки строга методология, специфична за всяка една от агенциите, анализторът подготвя доклад и изготвя предложение за " conf call", за провеждането на което трябва да убеди между 4 и 20 свои колеги в зависимост от значението на страната.
Един човек, един глас
Един човек, един глас- по принцип, демократичното управление преобладава в рейтинговите комисии. На теория. На практика- истински битки за власт и кланови войни могат да нарушат функционирането на дебата. Както във всяка голяма компания.
Бивш анализатор на Moody's разказва: "Бяхме много разделени за Гърция през миналата година. Имахме някои много важни вътрешни дебати". Moody's бе първата рейтингова агенция, която понижи рейтинга на Атина през 2009 г., след което рязко понижи оценката й с още 4 степени наведнъж.
За да реши въпроса с мнозинството например Standard & Poor's задължава комисиите да се състоят от нечетен брой анализатори. Понякога пък по време на сесията се случва да се поиска от анализатор да преразгледа своето право на глас, с оглед на доминиращата позиция.
Субективни критерии
Все пак, в края на годината бонусът се определя от регионалния мениджър в съответната агенция. Критериите са многобройни, субективни: променливият бонус на един анализатор зависи от работата на представяне и представляване на фирмата в страната, която следи, честотата на актуализиране на докладите за обхванатите страни, както и от репутацията на самия анализатор- има добри, има и по-малко добри.
Бившият анализатор, който е напуснал своята практика през 2008 г., заявява: "Докладите станаха конфликтни, атмосферата не допускаш независимост на мненията". И допълва: "Като се има предвид значението на рейтинговите оценки, не е ли проблем, че агенциите не говорят за независимостта на техните анализатори?"
В крайна сметка, решението на комисията е публикувано аргументирано в средствата за масова информация. Но без да се споменава за резултатите от гласуването- кредитните агенции твърдо крият вътрешните си разногласия.
Недостиг на кадри
В Standard & Poor's, най-голямата агенция за кредитен рейтинг в света, работят едва 70-80 анализатори, отговарящи за 126 страни. В резултат всеки старши анализатор е отговорен за средно от 6 до 10 страни. За сравнение в МВФ всеки икономист се посвещава само на една страна.
Бивш служител коментира, че докато в една мисия на МВФ участват пет души, а посещението трае 15 дни, то в Moody's участие вземат двама или трима анализатори, които проучват на място два-три дни.