Кой облича елита
Kой облича първите ни мъже и дами? И на кого се пада честта да убоде с карфица президента, премиера и други ВИП телеса? Всъщност ходят ли на проба тези хора, или придворният шивач е част от антуража им? Оказа се, че нещата са доста по-прозаични, отколкото изглеждат.
Може би защото сме република, външният вид на първите ни политици не е част от някакъв строг монархически протокол, който да изисква съобразяване и на последната джувка и копче. Което не означава, че не трябва да изглеждат добре и да са в крак с модата.
В крайна сметка те представят България.
Често на общите снимки на световни форуми и срещи търсим нашия човек там - независимо дали е Първанов или Борисов. И със задоволство установяваме, че и двамата стоят добре до останалите политически лидери.
За добрия вкус на първите ни мъже говори случката между Бойко Борисов и Барак Обама. През септември двамата се срещнаха в САЩ в рамките на официалния обяд, даван от генералния секретар на ООН Бан Ки-мун по време на сесията на Общото събрание на организацията.
И Обама, и Бойко се смели много, когато се спогледали и установили, че сапочти еднакво облечени - в черен костюм, бяла риза и синя вратовръзка.
В мъжкия свят на политиката всяка волност на дамите се увеличава многократно. Затова, когато на срещата за втория заем за Гърция се събраха лидерите на Г-8, новината после не бе решението за гърците, а това, че германският канцлер Ангела Меркел се появила с рокля.
Световните дизайнери се надпреварват да предлагат услугите си на най-влиятелните хора в държавите, но всеки, който заема изборна длъжност, все пак гледа на модата и през призмата на популизма. И винаги държи в гардероба си нещо родно производство.
Въпреки това президентът и премиерът ни се оказват непоправими фенове на "Дзеня". Бойко уважава тази марка много преди да влезе във властта. Още от времето му в "Ипон" той се хвалеше, че има поне 300 вратовръзки от актуалната италианска марка. На нея залагат и Бил Клинтън, Тони Блеър, Владимир Путин и много други мъже с влияние, чиято дума се чува по цял свят. Миналата година модната империя, основана от Ерменеджилдо Дзеня, отпразнува вековен юбилей с пищни тържества. У нас също има бутик.
Първанов в началото се луташе между няколко марки, но още в първата година на мандата си усети достойнствата и класата на "Дзеня".
Фирмата няма ВИП салон, в който да посреща дискретно известните си клиенти, но от екипа са приели практиката да извършват услугата на място. От тази ексклузивност се ползва и президентът.
Когато реши, че иска нов костюм, лично собственикът на българския бутик Георги Филипов отива на място, посочено от държавния глава, и му носи специалните каталози с най-новите предложения за сезона, разказват от "Дондуков" 2. В тях се предлагат т.нар. сетове - на едната страница е комбинацията костюм, риза вратовръзка, а на другата са мострички плат, които клиентът може да пипне и да си избере в какъв десен иска да му е поръчката.
Първанов си шиел по мярка, тъй като е стандартен размер и често не се налагали никакви корекции.
Понякога от протокола предварително подавали информация за повода, по който ще се шие костюмът, за да се знае какво да предложат от фирмата.
Държавният глава често предпочита и спортно-елегантните комбинации като панталон и сако отделно. Италианската мода залага на много стилното излъчване, без да е формално и строго. Костюмите за пътуване се шият от специални тревълър материи.
Това е важно, защото често се налага при официални посещения президентът директно от самолета да отиде на важна церемония и, естествено, не трябва да е измачкан.
За кралските церемонии обаче фраковете му ги шие една от първите дами на модния ни подиум Фани Пападопулу. Видяхме Първанов с фрак при визитите му Дания и Норвегия. Тогава Пападопулу шила фраковете на цялата българска делегация, сред които бил и министърът на културата Стефан Данаилов.
За вратовръзките президентът не държал много на марката, а на модела и десена, издават от обкръжението му.
Бойко обаче изневерява на италианската класика с българската фирма "Агресия". Тя шие специално за премиера, а и за по-известните си клиенти, дрехи по поръчка, като ръчно избродира имената им отвътре. Наскоро фотографите заснеха премиера, който показва надпис на английски на банкера Левон Хампарцумян: "Ръчна изработка за Бойко Борисов".
По тази причина премиерът посещава и ревютата на "Агресия". Дори журналисти чуха на последното как Борисов лично се оплака на собственика на фирмата Александър Антов, че костюмите му все са тесни, а той предпочитал по-свободните модели - ризи и сака, с "два номера по-големи". Защото модната му философия изисква "да ми е широко около врата".
Според информация в пресата, когато ходи да му вземат мярка, Борисов винаги се отбивал в цеха при шивачките.
Преди 1989 г. първите мъже на партията си шият в завод "Витоша", а другарките им - в "Рила", разказва Фани Пападопулу, която преди 1989 г. е била главен конструктор на модна къща "Рила", а сега е една от най-известните ни дизайнерки.
Фани помни, че се правели цели колекции. Не крие, че опитът, натрупан там, й е от голяма полза.
Всяка година правели големи ревюта, канели се ВИП клиенти и дипломати. Имало е и ревюта по линия на СИВ - всяка година в различни социалистически столици. Така дизайнерите сверявали часовниците си. Фани твърди, че не е имало никакво ограничение на фантазията тогава.
Източник: 24 часа