3 групи компании, които монополизират секторите си
Всяка компания мечтае да унищожи конкуренцията си. При някои сектори, компаниите всъщност успяват да достигнат почти монопол безнаказано, пише Investopedia.
Ето в кои 3 сектори това често се получава:
Телефонни компании
Един от най-ярките примери за това как една фирма става толкова голяма, че се налага да бъде принудена са се раздели на по-малки звена е случаят с гиганта AT&T от 1982 г. Тогава компанията са разделя на няколко регионални оператора: Ameritech, Bell Atlantic, BellSouth, NYNEX, Pacific Telesis, Southwestern Bell и U.S. West.
След малко повече от 10 години те отново започнаха да се консолидират.
Първите сливания бяха през 1996 година, през 1999 г. Ameritech бе придобита от Southwestern Bell, които промениха името си на SBC. Bell Atlantic бе купена от GTE 2000 и днес е позната като Verizon.
Днес AT&T и Verizon доминират над пазара в САЩ.
AT&T пък има намерения да придобие T-Mobile.
Компютърните компании
Доминацията на пазара на мобилни услуги на AT&T и Verizon може да се сравни с тази на Microsoft и Intel в света на компютрите. Американците често наричат двете компании Wintel, защото техни продукти се намират в почти всеки компютър на света. Тази доминация достигна пика си през 2000 г., след което леко отслабна, но двата гиганта все още контролират 80% от пазара на компютри в САЩ.
Срещу тези компании има заведени много дела за нелоялни практики и господстващо положение. Например, срещу Microsoft има редица дела за това, че компанията не допуска други уеб браузъри освен Internet Explorer на своите компютри. Intel е обвинявана, че оказва натиск над доставчиците да използват техните чипове. И двете компании са били глобявани редица пъти.
Агенциите за кредитен рейтинг
Standard & Poor's и Moody's доминират индустрията, Fitch заема трета позиция. Законът задължава банките да вземат под внимание оценките на тези компании в докладите си.
Събития като колапса на Enron, сривът на пазара на имотите и скорошното понижаване на рейтинга на САЩ повдигнаха въпросите до колко тези компании се справят анализа на риска.