Двете публични компании БГ Агро и Агрия Груп Холдинг оглавиха категорията по рентабилност на приходите в Топ 100 на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) за 2010 година.

БГ Агро (търговия) застана начело с печалба на 100 лв. приходи от 2 927.40 лева, сочат данните в класацията. Финансовият резултат на компанията за миналата година (на неконсолидирана база) е 6.09 млн. лева, като нетните приходи от продажби са в размер на 208 хил. лева. Положителният резултат се дължи най-вече на приходите от дивиденти, които групата е получила през 2010 година в размер на 5.84 млн. лева. Същите се свиват за година с 6.06%.

Агрия Груп Холдинг (управление) си заслужи второто място в категорията на Топ 100 на БТПП за фирми, класирани по максимална величина на печалбата на 100 лв. приходи от продажби за 2010 година, с показател от 2 670.77 лева. Печалбата на групата за миналата година е 3.47 млн. лева. Неконсолидираните продажби на Агрия достигат в края на отчетния период 130 хил. лева, а финансовите постъпления (основно от дивиденти и положителни разлики от операции с финансови активи и инструменти) са в размер на 3.86 млн. лева, което е почти без промяна на годишна база. Трябва да се отчете също така, че приходите от дивиденти на Агрия намаляват през сравнявания период двойно, до 1.94 млн. лева.

Трети в тази категория на класацията търговецът Вано Трейд Ауто (търговия). Печалбата на компанията на 100 лв. приходи в случая е 1 897.16 лева. Печалбата й за 2010 г. е в размер на 9.35 млн. лева.

Категорията на 100-те фирми, касирани по изменение на нетните приходи от продажби за периода 2009/2010 година, оглави от Трейшън Клифс Голф енд Спа Резорт (услуги) от впечатляващите 7 699%, на 20.12 млн. лева.

Втората позиция е за Българска Енергетика (управление) със също изключителния ръст от 2 222%, на 33.62 млн. лева.

Динамо Севлиево (промишленост) е дружеството, което допълва челната тройка в категорията. Покачването в случая е от 2 011%, до 2.36 млн. лева.

Орифлейм България (търговия) пък стана първа, сред стоте фирми, класирани по максимална величина на печалбата на 100 лв. собствен капитал. В случая тя е 15 400 лева, при 770 хил. лв. положителен финансов резултат за 2010 година. Нетните й приходи от продажба за миналата година са в размер на 19.26 млн. лева.

Силвър Дей (промишленост) се нареди на второ място с 2 200 лева печалба на 100 лв. собствен капитал. Годишната нетна печалба на компанията за 2010 г. е 22 хил. лева, при 197 хил. лева нетни продажби.

Унивег България (услуги) е трета в категорията с 2 117.86 лв. печалба на 100 лв. собствен капитал. Компанията приключи 2010-а с 593 хил. лв. нетна печалба, при 12.59 млн. лева нетни продажби.

Специалната част в Топ 100 на БТПП за 2010 г. за малкия бизнес в страната ни, тази година се оглави от дружеството Дъбрава-99 (промишленост). Тази категория подрежда 50 фирми с приходи от продажби до 3.9 млн. лева, класирани по изменението им на годишна база. Промяната при Дъбрава-99 в случая е от 46 900%, ная 1.41 млн. лева.

Орфей - ДВ (услуги) е на второ място с ръст от 21 700%, на 218 хил. лева, а трето е дружеството Сьонмез Интернешънъл (промишленост) - 5 723% покачване и 3.09 млн. лв. нетни продажби.

Обобщените данни на БТПП за класацията показват, че представителите на три сектора от българската икономика са увеличили присъствието си в рейтинга за 2010 година. Това са търговията (покачване от 33 на 36% участие), промишлеността (от 17 на 26%) и управление (от 5 на 6%). Със спад на участници са секторите на строителството (от 19% на 9 на сто), услугите (от 21 на 20% и селското стопанство (от 5 на 4%).

Тазгодишното издание на класацията затвърди за пореден път факта, че трябва да се обърне сериозно внимание върху стимулирането на стопанския живот в Северозападна България, който регион за втора поредна година има едва 4% присъствие в Топ 100 на БТПП. Публичната компания Енемона е начело в региона по приходи от продажби в размер на 189.93 млн. лева.

С най-голямо участие са фирмите от Югозападна България (52% за 2009 г. на 55% за 2010 г.). Тук начело по нетни продажби за региона е поставена компанията Лукойл България (3.33 млрд. лева.

Втората най-многобройна група в класацията са представителите от Североизточна България, която тежест обаче намалява на годишна база от 17 на 15%. Солвей Соди е начело по нетни продажби за 2010 г. от 327.85 млн. лева.

Ръст има на фирмите-участници от Северен Централен район - от 5 на 8%, където Идеал Стандарт Видима води в региона по реализирани продажби от 386.9 млн. лева.

Понижение има при представителите на Югоизточна България (от 12 на 11%), където логично Лукойл Нефтохим Бургас е лидер по нетни продажби за 2010 г. в размер на 5.35 млрд. лева.

Голям спад в тазгодишното издание на класацията има и при представителите от Южен Централен район (от 11 на 7%). КЦМ тук е лидер в района по размер на нетните продажби за миналата година - 525.84 млн. лева.

Това е 13-та поред класация на БТПП, в която палатата отличава най-добрите компании в България, според показателите им в отделните категории.

Сн.: Цветан Симеонов, председател на БТПП