Със сигурност мога да заявя, че за разлика от доста други страни в ЕС не живеем на вересия, каза в интервю за „24 часа“ министърът на икономиката Трайчо Трайков.- Спестяванията на хората по банките нарастват, но те очевидно се притесняват да ги харчат. Това е естествена реакция при криза.

Държавата не може да си позволи пряко и еднолично да стимулира потреблението, но все пак бих посъветвал хората да си купуват поне дрехи и обувки, за да можем да ходим на работа и да печелим повече пари. И да стигнем отново до парфюмите“, допълни той.

Все пак Трайков не смята потреблението за панацея за икономиката: „Не на всяка цена трябва да се поощрява потреблението, защото голяма част от стоките на пазара са чуждо производство. При сегашната ситуация и бизнесът, и администрацията трябва да работим по-бързо, по-модерно и повече от другите, за да се наложим на пазара. Само така ще се измъкнем от кризата, а не с оплаквания от сутрин до вечер“, допълни той, като акцентира върху ОП „Конкурентноспособност“.

Хората ще купуват българското тогава, когато то им е по-изгодно и им харесва повече, а с тази програма се цели точно това. Повече от 1200 фирми са спечелили финансиране за над 1300 проекта, съобщи министърът. Имаме 23% усвояемост на средствата, докато средната за всички оперативни програми е 16%.

На въпрос как усеща кризата в личен план и дали намалява потреблението си Трайков отговаря, че не му остава много време да пазарува, откакто е министър. "А и е ужасно усещането, че всички те гледат в ръцете, дори когато си купуваш елементарни продукти и претеглят закупеното от теб през мисълта, че ти си на власт и затова си позволяваш да го направиш. Едва ли някой ще ми повярва, че преди това имах по-добър стандарт на живот“, разкрива Трайков.

По думите му основните предизвикателства пред българската икономика остават две- модернизация и намиране на нови пазари

„Два тежки процеса вървят успоредно. Първият е свързан с фундаменталното преструктуриране на българската икономика, която трябва да стане ефективна, енергоспестяваща, ползваща иновативни технологии.

Другият процес е да търсим пазари в така наречената група БРИК (Бразилия, Русия, Индия, Китай), където от 10 години насам се наблюдава растеж. Разбира се, и към страните в Централна Азия, съседната Турция, Виетнам и т.н. Отговорна част от работата ми е да търся излаз на стоки и услуги, за да мога да помогна на българския бизнес.“, каза Трайков.