Поли, бира и крокодили определят нивото на кризата
Когато борсовите котировки се сринат и икономиката се развива в неблагоприятна посока, необходимостта да се спестява често води до любопитни феномени, отбелязва германският в. "Ханделсблат", цитиран от БТА. Като индикатор за икономическия растеж брутният вътрешен продукт (БВП) среща конкуренцията на редица нетрадиционни показатели.
Дължина на женските поли
Колкото по-къси са полите на жените, толкова по-добре се развива икономиката. Това наблюдение прави още през 20-те години на миналия век икономистът Джордж Тейлър, който свързва борсовите тенденции с дамското облекло. Според търговците на дребно това е само мит, но някои икономисти все пак остават верни на теорията и посочват "скучната" дължина на полите, появили се в магазините след финансовата криза от 2008 година. Други пък се опасяват, че дългите поли, които бяха на мода през лятото на тази година, предвещават нов икономически спад.
Консумацията на бира
Да се пие бира в къщи е по-евтино, отколкото да се пие в кръчма. Не е чудно, че много любители на бирата, които са принудени да спестяват, се отказват от посещение на любимия локал и се наслаждават на вечерната халба на домашния диван. В Европа 73 процента от работните места в бирената индустрия са извън пививоварните - най-вече в барове и ресторанти. Според европейските пивовари между 2008 г. и 2010 г. броят на работещите в бирената индустрия е намалял с 12 процента. Общата консумация на бира все пак се е понижила с едва 8 процента, а общата безработица в Европа - с 2 процента.
Индексът "Биг Мак"
Този индекс показва връзката между валутните курсове в различните държави и цената на един хамбургер "Биг Мак". Ако в Китай хамбургерът е по-евтин с 44 процента отколкото в САЩ, то това означава, че юанът е подценен спрямо долара с 44 процента. Списание "Икономист" публикува този индекс всяка година. Примерът с Китай обаче показва, че индексът трябва да бъде разширен, тъй като може да се предположи, че цената на една стока е по-ниска в страна, в която са по-малки и разходите. Поради тази причина анализаторите сравняват цената на "Биг Мак" в долари с БВП на човек от населението и установяват силна зависимост.
Индексът на червилото
Когато в икономически трудни времена жените не могат да си позволят скъпи дамски чанти, те обикновено по-често си купуват червила. Теорията е на Леонард Лаудер, шеф на Есте Лаудер (Estee Lauder). Според изследователския институт Инвестопиа (Investopia) след рецесията, последвала 11 септември 2001 година, покупките на червила наистина са се удвоили.
Секси сервитьорки
Колкото "по-гореща" е сервитьорката, толкова по-близо е икономиката до ръба на сривa. Когато икономиката се развива възходящо, физически атрактивните хора могат да използват външния си вид, за да получат по-високо платена работа, например, като модели или в рекламни кампании. За тази теория все още няма научни доказателства, но според изданието "Йорк мегъзин" тя е доста правдоподобна.
Индикатор на тесните вратовръзки
С вратовръзките са свързани цели два индикатора. Според единия в трудни за икономиката периоди мъжете купуват вратовръзки, за да създадат впечатлението, че работят наистина усилено. Според другата теория при тежки времена вратовръзките стават по-тесни, а когато икономиката се възстанови, отново се разширяват. Във Великобритания продажбите на вратовръзки рязко се увеличават, след като през 2007 г. става известно, че има опасност от съкращения. По този начин мъжете искали да покажат на шефовете си, че работят "на максимум". При война пък необходимостта от икономии води до по-тесни вратовръзки.
Популация на крокодили и алигатори
Когато американците купуват по-малко луксозни стоки, производството на дамски чанти от крокодилска или алигаторска кожа намалява. През 2009 г. фермите за алигатори изпадат в затруднено финансово положение, тъй като пазарът за скъпи "крокодилски" чанти се срива. Популацията на влечугите пък нараства.