Метро и паркинг по-евтини от лятото
Кои са приоритетните проекти за София през следващата година? Какво не успя да направи общината през 2011 г.? Ще скочи ли билетчето в София? Кой ще строи метрото? И ще се спаси ли най-сетне столицата от армията бездомни кучета? В. Стандарт попита новия стар столичен кмет Йорданка Фандъкова.
- Г-жо Фандъкова, кои са приоритетните проекти за София през 2012 г.?
- През последните години започнахме изграждането на големи инфраструктурни проекти и през 2012 г. предстои някои от тях да бъдат завършени. Метрото ще бъде пуснато в два участъка - от "Младост" до бул. "Цариградско шосе" през месец май и от "Обеля", през "Надежда" до кв. "Лозенец" - през месец август. Преди няколко дни тук беше комитетът за наблюдение по ОП "Транспорт" и се потвърди и финансирането за участъка от "Младост" през Цариградско шосе до летището. Той е с дължина 5 км, има 4 метростанции - 2 подземни и две надземни. Интересното е, че обявихме първия по рода си международен архитектурен конкурс за една от метростанциите в този участък. Получени бяха над 120 проекта от различни части на света.
В същото време, заедно със завършването на метрото, предстои реконструкцията на големите булеварди, под които се работеше. Бул. "Мария Луиза" - от надлез "Надежда" до "Лъвов мост", ще бъде изцяло реконструиран заедно с подлезите. Бул. "Черни връх" - от хотел "Хемус" в южната посока. Предстои цялостна реконструкция на бул. "Бъкстон" в участъка, в който в момента се изгражда канализация и се подменя водопровод. Продължава изграждането на Околовръстния път. През следващата година ще завършим и Южната дъга - участъка от Симеоновско шосе до "Младост ". Работи се и на участъка на Околовръстния път при гара Яна и предстои изграждането на този от края на автомагистрала "Люлин" до река "Какач" - малко след бул. "Европа".
- Какво не ви стигна да направите тази година? С кои проекти най-много се гордеете?
- В работата на общината в град като София безспорно една година е само отрязък, в който се довършват проекти, започват се нови. Не е време, достатъчно за реализирането на голям проект. Въпреки това през 2011 г. успяхме да изградим над 60 модерни детски площадки и зони за отдих. Някои от проектите се забавиха, включително по обективни причини, поради съдебни процедури, обжалвания. Не ни стигна времето да стартира концесията в Западен парк. Надявам се, тъй като тя вече е подготвена и внесена, тази година да започне. В същото време започна почистването на територията на парк "Възраждане". Времето не ни стигна да го реализираме. Но се гордея с всеки един от проектите, независимо дали са големи или малки.
- 2012 г. се очертава като трудна година. Казахте, че няма да вдигате данъците. Ще ви стигнат ли парите за изпълнение на бюджета?
- Предстои завършването на годината и можем да кажем окончателно как е изпълнен бюджетът едва след това. Но тъй като и 2011 г. не беше лесна, заложихме буфери, които да ни гарантират, че няма да приключим с дефицит. Затова заложихме буфер от 15% при изпълнението на бюджета - както в приходната, така и в разходната част. Със сигурност ще изпълним този процент. Надявам се дори да бъде и по-висок, тъй като изпълнението на бюджета за 2011 г. е чувствително по-добро като общ обем от това за 2010 г. Аз лично държа да направим бюджет 2012 достатъчно консервативен, от една страна, но, от друга, позволяващ да продължим изпълнението на тези важни обекти, за които говоря. Подчертавам, че най-важната антикризисна мярка са европейските проекти и привличането на евросредства.
- Кои са основните приоритети в бюджет 2012?
- Основните приоритети, на които запазваме обема на финансиране, са транспорт и транспортна инфраструктура, екология и образование.
- Има ли заявен интерес от чужди инвеститори, които искат да стъпят в столицата?
- Безспорно в годините на криза интересът на инвеститорите като цяло намалява. Не само в София, а навсякъде. Виждаме обаче, че в столицата продължава да се строи. Сега се строят големи търговски центрове. Единият от е на кръстовището на бул. "Черни връх" и ул. "Сребърна", другият на бул. "България" и "Тодор Каблешков", третият на Околовръстното.
- Правителството оказва голяма подкрепа на столицата. Каква помощ очаквате догодина?
- Очаквам да продължим доброто партньорство с правителството. В София големите европейски проекти се реализират не само с общинско, а и с държавно съфинансиране. Правителството инвестира в Околовръстния път и очаквам това да продължи именно с изграждането на новия участък, за който споменах. В същото време разчитам на подкрепа в разработването на проектите за следващия програмен период. Например - за изграждане на технологичен парк, на третия метродиаметър, северната скоростна тангента, западната дъга. Участъкът от Околовръстния път до бул. "Бъкстон" през Горнобански път до магистрала "Люлин".
- Готвите ли програма за справяне на проблема с бездомните кучета?
- Програмата е готова. Тя беше внесена в Столичния общински съвет (СОС) още преди изборите. Очаквам да бъде одобрена, но ние работим активно по всички мерки, които са предвидени в нея. Тази година правим засилена кастрация на животните. Миналата седмица издадох заповед, с която задължих при нея на бездомните кучета да се поставят чипове, за да можем да проследим и да контролираме тези дейности. Предвиждаме и изграждането на нови приюти. В програмата сме заложили и закупуването на нови клиники за кастриране. Повторно ще се влиза и в ромските квартали и крайградските райони, където има много дворни кучета.
- А предвижда ли се промяна в цената на билета за градски транспорт?
- Разработват се различни варианти на транспортни документи. Предстои внасянето на доклад в СОС за промяна. Целта е да се стимулират гражданите да намират най-добрите варианти и да пътуват не с билети, а с различни видове карти. Това, което готвим във връзка с пускането на метрото и буферните паркинги, които се изграждат заедно с него, е система за стимулиране на хората да оставят автомобилите си на тях и да използват подземната железница. Ще има комбиниран билет - с облекчения за пътуването и за паркирането в първите часове. Тази система се надявам да заработи веднага с пускането на метрото.
- Преди два месеца казахте, че се подготвя проект за реконструкция на централната градска част. Докъде стигна той?
- Това е интегриран проект, подготовката му е в началото. С него целим цялостната реконструкция с европейски средства от следващия програмен период. Това обаче не означава, че ще чакаме дотогава. Бул. "Витоша" ще бъде част от проекта, но ще бъде реализиран по-рано със средства от общината или от метрото. В същото време например подлезът на НДК също изцяло ще бъде реконструиран следващата година със завършването на метрото. Проектът цели цялостно обновяване на настилки, тротоари, осветление, подлези. Всичко, което се намира на територията на централната градска част. В момента, в който се осигури финансирането.
- Ще се преместят ли книгите от пл. "Славейков"?
- Мисля, че си струва да се постави този въпрос, като, разбира се, се даде алтернативата за продажба на книги. Във всеки град това е културно пространство. В същото време всички виждаме, че е пренатоварен площад "Славейков". Знаете, че имаме различни варианти, включително реконструкцията на Женския пазар. С цялостно преобразяване - с осигуряване на място за продажба на книги, място за произведения на народните занаяти. Мисля, че в следващия период ще намерим добри решения. Търсим алтернатива, добро, модерно и по-красиво решение. Защото вече съоръженията там остаряха. Обсъждаме всякакви варианти. Някои лично съм предложила да се разработят. Един от тях е книгите да се преместят на канала на "Евлоги Георгиев" - тези хубави участъци, които освободихме и реконструирахме, широките пространства на мостовете. Знаем, че в много европейски градове е традиция да се продават книги именно покрай реката. Категорично ще има и обществено обсъждане. Ще включим и самите хора, които упражняват тази дейност.
- Къде ще празнувате Коледа и Нова година?
- Коледа традиционно вкъщи, а за Нова година е още рано. Зависи от работния график, който имам.