В края на годината всички правим изводи за изтеклото време. В края на 2011 г. сп. Nature открои следните основни тенденции в науката и обществото, на които станахме свидетели:

Годината ни донесе много надежди с Арабската пролет, разработката на евтини ваксини за страните от Африка и клиничните изпитания на лечебни методи, базирани на секвениране на генома (определяне нуклеотидната последователност на ДНК).

Тези успехи бяха помрачени от опустошителното земетресение в Япония, последвано от разрушително цунами и авария в АЕЦ „Фукушима“, както и от дълговата криза и страховете от нестабилността на световната икономика.

През 2011 САЩ загубиха три от символите на силата си в науката: програмата Space Shuttle и ускорителят на елементарни частици Теватрон бяха закрити, а срокът на патента на най-продавания медикамент в света изтече, припомня Nature. Lipitor (аторвастатин) – лекарство за понижаване на холестерола, донесе на производителя си Pfizer над 100 млрд. долара за 14-те години на патента. Но златният век завърши на 30 ноември.

Разочарование донесоха стволовите клетки- въпреки че през юли в САЩ смекчиха закона за изследванията на ембрионални стволови клетки, през октомври Европейската комисия забрани патентоването на технологии, използващи ембрионални стволови клетки, което се очаква да намали търговския интерес към тях. Освен това редица изследвания показаха, че стволовите клетки, получени от например от кожни клетки (а не ембрионални) крият редица рискове като тежки имунни реакции и генетични аномалии. Разочарованието на учените, надяващи се с тяхна помощ да успеят да лекуват редица заболявания, бе огромно.

Въпреки събирането и обработката на данни за повече от 420 000 милиарда протон-протонни сблъсъци в Големия адронен колайдер в ЦЕРН, физиците и през 2011 г. не успяха да разберат съществува ли „божествената“ частица Хигс бозон. Новината на годината в сферата на физиката на частиците беше друго- откритието на неутрино, които се движат по-бързо от скоростта на светлината (теоретичното ограничение на скоростта).

Опетнена репутация. Скандали в научните среди има всяка година, включително и през 2011 г. През годината известният социолог Дидрик Стапел бе уволнен от Университета в Тилбург (Холандия) , след като се оказа, че сензационните му открития не почиват на никакви реални изследвания. Ученият нашумя с обвиненията си, че месото стои зад човешката агресия, както и с изследванията си за връзка между отношението към графитите и отпадъците и дребните престъпления.

Нови светове.Макар че програмата на совалките бе закрита след 30 години дейност и 135 полета, астрономията постигна големи успехи през 2011 г. Най-вълнуващото откритие на годината е откриването на повече от 700 екзопланети - планети извън нашата Слънчева система с телескопа Кеплер, включително и такива, които са подобни на Земята.

Изборът на читателите. Паралелно списанието обяви и класацията си на най-четените и интересни научни съобщения през 2011 година. Първо място зае откритието на шведски учени, които създадоха светлина във вакуумна среда. Това означава, че те са получили фотони, тоест материя от нищото.