104 жалби, свързани с банкови и финансови институции, има за 2011 г. в КЗП
104 жалби на потребители, свързани с банкови и финансови институции, има за миналата година в Комисията за защита на потребителите. Това каза в интервю за агенция „Фокус” Иван Бъчваров, главен секретар на КЗП.
Най-често срещаните проблеми са, че се променя лихвеният процент при сключен договор за кредит - без значение, дали е потребителски или ипотечен кредит.
Има жалби за неправилно начислени суми и лихви за различни периоди от време, добавяне на определени допълнителни такси, които предварително не са били записани в договорите, каза той.
По думите му - в някои от сигналите има и доста по-голяма конкретика, когато става въпрос за хора, които добре познават своите права, например, че има неясни и неточни клаузи в договорите, които дават определени права на банката, а пък ограничават правата на потребителите.
Във всички тези случаи, ние първо сме изисквали самите договори и второ вече конкретно за дадения случай сме изискали от банката становище и мнение по така представените ни жалби.
Случаите са различни.
При някои от тях се установява, че има неточности при изчисляването например на лихвата, която трябва да се плати за определен период и тогава банката е коригирала своите действия.
В други случаи, когато сме изисквали общо договорите, не само за конкретния жалбоподател, са установени някои неравноправни клаузи, които са в договорите съгласно Закона за защита на потребителите. С писмо до банката сме поискали да бъдат отстранени и в повечето случаи това е направено, каза Иван Бъчваров.
Има и случаи, когато банките променят клаузите, но продължават да съществуват някакви неясноти. В такива случаи съдът може да реши, дали тези клаузи са неравноправни.
Голям процент от потребителите не познават своите права при ползване на финансови услуги, допълва Бъчваров. КЗП инициира провеждане на проучване за осведомеността на гражданите относно правата им при ползване на услугите на финансови институции.
Потребителите могат да се включат в анкетата до 14 март. Основно отношенията между потребителите и финансовите институции са регулирани в Закона за потребителския кредит.
На 15 март – Световния ден на потребителя, КЗП ще обяви резултатите от анкетата.