Шофьорите гневни за увеличението на синята зона
Софиянци не разбраха защо ще се увеличат цените на "синята зона". Те са съгласни да плащат за услуга, но тя да е качествена. Това показва анкета на БГНЕС в централен софийски паркинг.
Вчера Столичният общински съвет вдига двойно таксите в "синята зона" от 1 септември. Това стана, след като общинските съветници приеха вчера Програмата за развитие на градския транспорт до 2015 година. Според промените в Наредбата за организация на движението на територията на Столична община, "синята зона" ще се намали, за да обхване само идеалния център. Останалата част от широкия център ще бъде "зелена зона". Цената на паркирането в "синята зона" ще се увеличи от 1 на 2 лева на час, а максималният срок, за който може да се паркира е 2 часа.
Днес в препълнения паркинг хората се възмущаваха от предстоящото увеличение и от състоянието на мястото, където трябва да оставят колите си. Елеонора, например, смята, че за да се вдигне цената би следвало и поддръжката на тези паркинги да е по-добра. "В зимата, в най-големия сняг, не слагаха скоби, но и паркингите не бяха почистени", каза тя. Елеонора е съгласна да плаща повече, но да има и за какво.
Според нея поддръжка на паркинга не означава само да се боядисат местата, да се сложат огради и да се направят тротоарите на "синя зона", защото пък пешеходците няма от къде да минават. "На практика тази фирма е един събирач на пари, ако питате мен", каза тя. Жената не разбира и защо се намаля времето, за което може да се паркира. "Когато човек трябва бързо да свърши работа и особено когато времето за тази работа не е предварително регламентирано, става много неприятно", посочи жената.
Един от паркиралите пък е против увеличението по принцип. Той каза, че като идва в центъра и има среща не може и няма как да предвиди колко време ще продължи тя. Човекът сравни с кукувици тези, които паркират по крайните квартали. Защото дори и да е почистил междублоковото пространство и там, където паркира, ако излезе за малко, там веднага се настанява друга кола.
Току - що платила друга шофьорка възмутена попита за какво всъщност е дала парите си. "Погледнете под нас какво е!", каза тя, сочейки земята под себе си, където върху жълтите павета все още имаше следи от сняг – непочистен, но и мръсен, заради колите, които са минали по него. "Не виждам защо се увеличава цената – доходите ли ни се увеличиха, какво? Защо се увеличава на два лева – какво ограничават по този начин и затрудняват нас, които не живеем на центъра и имаме работа – аз трябва да давам по десетина лева на ден, за да мога да си свърша работа", гневи се жената.
Според нея единственото решение е повече паркинги, но както сама тя каза: "това е решение – някога в бъдещето. Откакто карам кола се говори, че ще има паркинги в София. Ако има паркинг и аз ще ползвам метро", посочи тя. Жената смята още, че е много трудно и за хората, които живеят в идеалния център, защото за да паркират пред дома си - обикалят с часове, за да намерят място. Освен това през деня не си ли изкараш колата не можеш да я ползваш.
"Тротоарите са разбити, а където има колчета всичко е извадено. На всичкото отгоре трябва и да се плаща. Аз не виждам начин да се ограничи движението в центъра", смята тя.
Другите приети вчера от СОС промени в Наредбата за организация на движението на територията на София гласят, че в "зелена зона" паркирането ще струва 1 лев на час, паркирането в нея ще е най-много за 4 часа. Увеличава се с един час и времето, за което важат зоните - от 8.00 до 19.00 ч. за двете зони (синя и зелена), а за синята и в събота от 8.00 до 14.00 ч. Ако не спазват правилата и на колата се постави скоба на колата, водачът ще трябва да плати 30 лв. и цената за час. След изтичането на работния ден в 19.00 часа глобата автоматично скача на 60 лева. Електромобили и мотоциклети ще паркират безплатно и в "синя зона", и в "зелена зона".
Живеещите в района на синята зона в София ще плащат повече, ако искат да паркират колата до жилището си. За един автомобил месечният абонамент ще е 15 лева, а за година - 150 лева. Тройно по-скъпо ще платят за всяка следваща кола - 45 на месец, или 450 лева на година. Таксата за същото на тези, които попадат в зелената зона за един автомобил ще бъде 10 на месец и 100 лева година. Така за следваща кола стикерът ще струва 30 лева на месец, или 300 лева на година. Служебният абонамент също поскъпва и става 450 лева в Зелената зона и 650 лева - в Синята зона.