До 40% достигат отстъпките за ваканционните имоти
Отстъпки до 40% могат да договорят купувачите на ваканционни имоти през този сезон, сочат данните от годишния анализ на инвестиционната компания GreenLife. Според проучването цените в Банско, например, са претърпели около 50% спад за 3 години докато Черноморието държи сравнително стабилни нива от 2009 г. насам.
В същото време пазарът в зимните курорти е преди всичко вторичен – поне 70% от сделките са следствие на препродажба. Най-многобройни от чуждестранните туристи, посетили България през изтичащия вече зимен сезон, са били гърците, сочи още проучването на компанията.
Пазарът на ваканционни имоти през последните няколко години е концентрират главно в летните курорти. По данни на компанията през 2010 г. 86% от сделките са били съсредоточени в морските курорти, а едва 14% - в планинските.
Активността в сделките за зимни имоти пада с допълнителни 2% през 2011 г. Ако в Банско преди няколко години са се реализирали около 4 000 сделки за сезон, то през 2011 г. са сключени около 1 800, от които поне 1 300 са резултат от вторичния пазар.
„Спокойно можем да кажем, че пазарът в летните курорти е стабилен”, коментира Мариана Даскалова, търговски директор в компанията.
„Активността на пазара на зимни ваканционни имоти обаче претърпява осезаем спад. Ако тенденциите продължат, през 2012 година едва 10 на сто от сделките ще бъдат реализирани за имоти в зимни курорти”, прогнозира Даскалова.
Между 500 и 700 евро на кв.м са средните цени, на които се сключват сделки в Банско през 2011 година. Драстични промени през текущата 2012 г. не се очакват. През 2010 г. квадратният метър в зимния курорт се е търгувал за около 850 евро, а година по-рано – за 950, а през 2008 г. цените са били около 1 200 евро. Ценовите нива в летните курорти не претърпяват толкова съществени промени. Нивата в Слънчев бряг, например, са между 500 и 1 600 евро през 2008 г., докато през 2011 г. достигат стойности между 400 и 900 евро.
Отминалата година обаче поставя началото на изгодна за потенциалните купувачи тенденция. Заинтересованите от ваканционни имоти договарят отстъпки в рамките на 40% от първоначално обявените цени. Компромис с цената от една страна прави инвеститорът, който разбира, че първоначално обявените от него стойности не съвпадат с очакванията на купувачите. За да задържат клиентите си, посредническите агенции също отстъпват от цената и така на купувача се гарантира сериозна отстъпка, коментираха от GreenLife.
Профилът на купувачите на ваканционни имоти днес не се е изменил сериозно спрямо година по-рано. Докато преди началото на 2009 г. основните купувачи са англичани, целящи инвестиция, след този момент активни стават руснаците.
Част от тях купуват директно от инвеститор, но повечето се възползват от желанието на англичаните да се освободят от имотите си в българските курорти. Цените, на които руснаците купуват в момента, са с около 50% по-ниски от нивата, на които са се търгували обектите преди няколко години.
„Англичаните, които са основните продавачи на ваканционни имоти в страната ни, са изправени пред дилема”, коментира Теофил Петров, изпълнителен директор на компанията. „Те могат или да продадат имота си на руснаците на цена, наполовина на тази, на която са купили, или да го отдават под наем на туристи. Около 70% от собствениците на ваканционни имоти в зимните курорти са готови да ги отдават, докато в морските се отдават едва 10% от апартаментите”, допълва още Петров.
Според него в планинските курорти 90% от имотите са купени за лично ползване, а 10% са взети с цел инвестиция. В същото време за лично ползване са купени 70% от морските имоти, а останалите 30% са взети с инвестиционна цел. Цените, на които се отдава под наем, са ниски и в повечето случаи стигат единствено, за да се покрият разходите по поддръжката на имота.
Наемането на апартамент в комплекс е най-добрият вариант за туристите, които прекарват между 1 и 3 седмици в даден курорт. За онези, които прекарват на море или планина над месец от годината обаче, е далеч по-изгодно да притежават собствен ваканционен апартамент. И в двата случая хотелът се оказва един от най-скъпите варианти, коментират още от компанията.