И Дянков мести милиарди на тъмно
Съсипващ одитен доклад за слабостите на бюджетирането у нас публикува Сметната палата. От него става ясно, че фигурата с най-голяма власт в държавата всъщност е министърът на финансите, а не депутатите или премиерът, съобщава в. Труд.
Оказва се, че и предишният министър на финансите Пламен Орешарски, и сегашният - Симеон Дянков, реално са пренаписвали бюджетите, които парламентът гласува всяка година. През 2010 г. Дянков е преразпределил близо 1.8 млрд. лв. от гласуваните от парламента средства, а през 2008 г. Орешарски е направил промени за 1.6 млрд. лв.
“Анализът показа, че значителна част от разходите за проверявания период - януари 2008 г. - юли 2011 г., са променили предназначението си без санкцията на МС и най-вече на парламента”, пишат одиторите.
За 2008 г. например при изразходвани от министерствата 8.2 млрд. лв. са извършени корекции за общо 2.7 млрд. лв., което означава, че са подменени целите на 33% от харчовете. За 2010 г. този процент е 33,5%. “Това показва, че съществена част от изразходваните средства не са използвани за целите, за които са били гласувани от Народното събрание с приемането на годишния закон за бюджета”, посочват от палатата.
От 2008 г. до 2010 г. направените корекции по бюджетите са 3528. Одиторите изтъкват още, че аргументите за разместванията на парите не са публични.
Още преди публичното оповестяване на доклада зам.-министърът на финансите Владислав Горанов, който отговаря за бюджета, коментира пред “Труд”, че очаква критични констатации. В доклада се посочва също, че трябва нов устройствен закон за бюджета, но Горанов коментира преди публикацията, че министерството има други задачи и не може да намери време, за да подготви нов закон.
Програмните бюджети са почти пълен провал
Програмното бюджетиране на практика не работи, въпреки че то е посочено като една от целите в управленската програма на ГЕРБ, става ясно от одита на Сметната палата.
Програмите на повечето министерства изобщо не съдържат количествени показатели, чрез които може да се измери ефектът от дейността им. Освен това средствата, които първоначално се гласуват за дадена програма, често се разминават в пъти с изразходваната сума по същото перо. Например по политиката за превенция на свлачищата на регионалното ведомство в проектобюджета за 2010 г. са били предвидени 3.9 млн. лв., със закона за бюджета са утвърдени 2.5 пъти по-малко средства – 1.5 млн. лв., но впоследствие са отпуснати 16 млн. лв. Това е над 10 пъти повече от закона и 4 пъти повече от поисканото от министерството.