Бъдещето на автомобила е без човека, поне като водач. В интервал около месец Google и Volvo представиха два проекта за самостоятелни коли. Google диверсифицира бизнеса си, представяйки кола, напълно независима от шофьора. Volvo се цели малко по-ниско, представяйки система за пътен контрол, която в голяма степен отменя водача.

Google : Кола за незрящи

Целта на Google е да създаде автономна система за управление на автомобил, която ще транспортира своя потребител до желаното място, без той изобщо да докосва волана. За видеото, в което представя колата, компанията избра сляп мъж, който сяда на шофьорското място.

За момента опитът не показва проблеми. Колата спазва знаците за стоп, светофарите и ограниченията на скоростта. Превозното средство се движи напълно безопасно, благодарение на камера, детектор за препятствия, лазери и 3D разпознаване. Тестовете на този етап са многообещаващи, но остават още няколко подобрения, които трябва да бъдат реализирани, включително за нивото на икономичност. Втората стъпка е да убедят потребителите на доказаната надеждност на колата на Google. Дотогава движението на колата остава ограничено до района на Лос Анджелис. Все още е проблем и това, че останалите шофьори се стряскат, виждайки водач, който държи в двете си ръце сандвич, вместо волана.

Все пак тази иновация представлява значителен напредък за хората, които поради някакъв недъг не са в състояние да шофират и да се придвижват сами, давайки им непозната досега самостоятелност.

Volvo: Автоматично шофиране и солидарност

Принципът на Volvo е малко по-различен. При него от момента,в който запали, човекът отстъпва шофирането на интегрираната система за навигация, но в много по-малка степен. Идеята е да се създаде тежкотоварен автомобилен конвой на пътя. Първият камион води останалите автомобили и осигурява сигурността им. Така например ако искате да пътувате до съседния град с кола на Volvo и да се възползвате от системата, вие трябва да се уверите в наличието на подобен камион, да застанете в колоната зад него и след това да се отпуснете, оставяйки го той да ви води. В проведения в Испания тест участваха един камион и пет автомобила, които изминаха 200 км със средна скорост 85 км/ч.

Наблюдателите са ентусиазирани от идеята, тъй като подобен конвой лесно може да се адаптира в движението и би бил икономически ефективен. Вариантът на Volvo е доста по-евтин от този на Google, но малка подробност: не толкова сигурен. Ако шофьорът в камиона заспи или претърпи инцидент, цялата верига ще бъде въвлечена в произшествието. Volvo все още работи по решаване на този проблем.