Иновационната дейност на предприятията спада в кризата
През периода 2008 - 2010 г. близо една трета (27.1%) от предприятията с пазарно ориентирана дейност и с повече от девет наети лица в България са осъществявали иновационна дейност.
Тези предприятия са реализирали на пазара нови или значително усъвършенствани продукти, внедрили са нови или значително подобрени производствени процеси или са приложили нови маркетингови и организационни методи.
През 2010 г. общата иновационна активност е намаляла с 3.7% в сравнение с 2008 г., като спад се наблюдава при продуктовите, процесовите и организационните иновации. Единствено при осъществените маркетингови иновации е регистрирано увеличение от 1.8%.
През периода 2008 - 2010 г. най-висока е иновационната активност на големите предприятия (с 250 и повече наети лица).
Иновационната активност продължава да е по-характерна за предприятията, занимаващи се с промишлено производство (31.1%), отколкото за тези, предоставящи услуги (22.0%).
През периода 2008 - 2010 г. близо половината (47.8%) от предприятията с продуктови иновации са реализирали иновационен продукт, който е нов за техния пазар, а три от всеки четири от тях са реализирали стоки или услуги, които са нови само за тяхното предприятие.
През 2010 г. 19.5% от общия оборот на предприятията с технологични иновации е натрупан от продуктови иновации (стоки и услуги), реализирани на пазара през периода 2008 - 2010 година.
От предприятията с технологични иновации 22.4% са осъществили иновационно сътрудничество с други предприятия, научни организации и други партньори, като за големите предприятия (250 и повече наети лица) този дял е 44.5%.