Производството на електромобили може да стане локомотив на българската икономика, да дръпне и други отрасли напред, а това е високотехнологичен сектор. Това каза на специална пресконференция в Българската стопанска камара Илия Левков, председател на индустриален клъстър „Електромобили”, предаде БНР.

Според разчетите на експертите, до 2025 г. по пътищата на България ще се движат най-малко 200 хиляди електромобила, а това ще бъде близо 3 % от автопарка на страната ни. Хит сред услугите на пазара ще бъде и конверсията на класическите автомобили в електрически. За същото това време в страните от ЕС автомобилите, зареждани с ток, ще формират вече половината от всички продажби.

Тази индустрия е с висока добавена стойност, но електромобилите имат високи цени. Зад всичко това обаче стои сериозен инженерен, конструкторски, дизайнерски и изпълнителски труд, добавя Илия Левков. – Такава индустрия искаме да има и в България. Затова предизвикателството е голямо. Всъщност, припомнете си, че мобилните телефони в началото също бяха скъпи, а днес ги сменяме, без да се замислим.

България може да бъде част от европейското семейство на производителите на електромобили, част от тази индустрия, не за друго, а защото страната ни има традиции, история, кадри, потенциал и си струва да се възползваме от новата вълна – казва Илия Левков. – Имаме квалифицирани и опитни инженерно-технически кадри, имаме традиции в производството на електрическо оборудване, в машиностроенето. Това има не само индустриални ползи за България, но и екологични, и човешки. Неслучайно чужди фирми дойдоха и продължават да идват у нас. До дни в България пристига голям производител на електрически автобуси, който оценява страната ни като сериозен партньор в бъдещо индустриално сътрудничество. Ние трябва да вървим в тази посока

От бранша дават и редица предложения за стимулиране на тази индустрия у нас. Например отпадане на годишния данък за всички електрически и хибридни автомобили, свободен паркинг в обществените пространства и др. Отделно, за да се стимулират българите да купуват подобни коли, специалистите предлагат 30 % от стойността на превозното средство да бъде под формата на финансова подкрепа от държавата. Експертите настояват терминът „електромобил” да навлезе в българското законодателство. Те са направили предложения и се надяват това да се случи до края на годината.

Специалистите в бранша са направили анализ и оценка на производството на електрически съоръжения в страната.

Само в Южна България има над хиляда компании, които се занимават с производство на електрически съоръжения – електродвигатели, колектори, компютри за управление, производство на батерии – добява Илия Левков. – Така че в тази индустрия потенциалът ни е огромен. Просто трябва да направим стратегически важните стъпки заедно с държавата, общините, науката и образованието.

Българското правителство също не остава безпристрастно към новата вълна в Европа и света. Разработен е национален план за подпомагане на електромобилите, като се предвижда да отпаднат редица такси, плащането на местни данъци и др. Столична община пък ще освободи тези автомобили от плащане при паркиране в центъра на града. Според икономическия министър Делян Добрев, покупката на електромобил е скъпа инвестиция и затова стимулите са изключително важни. Очаква се до края на годината да влязат в сила законодателни промени, свързани с този тип транспорт.

България има опит в производството на електрокари още от времето на социализма. Днес то се е свило с близо 50 на сто, така че база за производство на електромобили има. Всъщност, първите опити у нас за разработване на коли, захранвани с ток, датират още от далечната 1952 г. Днес Техническият университет в София има разработени прототипи на електромобили, които дори спечелиха награди за икономичност. Освен това, столицата ни вече може да се похвали с осем зарядни устройства за „колите на бъдещето”.