Премиите в общото и здравното застраховане трябва да се повишат, а животозастрахователните продукти – да се променят, за да се преодолеят проблемите с ниските лихви. Това се казва в последния доклад на анализаторите от Swiss Re.

Лихвите падат от десетилетия

Ако се загледате в графиките на лихвените проценти, ще забележите как те падат и тази тенденция продължава вече 30 години. Показателно за нивата, до които са достигнали след толкова продължителен спад, е, че доходността на десетгодишните държавни облигации падна под 2% на доста от пазарите в последно време.

И докато настоящите ниски лихви помагат на свръхзадлъжнелите да подобрят балансите си, то други субекти влизат в ролята на потърпевши.

Като големи институционални инвеститори, които управляват около 25 трилиона долара, или 12% от световните финансови активи, застрахователните компании понасят огромни удари. Отражението на ниските лихвени нива върху застрахователите рефлектира и върху застрахованите под формата на по-високи премии за еднаква защита или пък по-малки обезщетения.

Ефектът обаче е забавен, тъй като само настоящият премиен приход, или част от всичките инвестиции, е вложен при сегашната пазарна доходност. „Лихвените проценти имат закъсняващо въздействие върху инвестиционното портфолио на застрахователите, давайки на компаниите време за реакция, но също така ги изкушават да отлагат необходимите възстановителни действия с надеждата, че нивата ще се възстановят“, казва Астрид Фрей, един от съавторите на изследването.

Не всички са засегнати еднакво

Лихвите засягат всички застрахователи, някои направления на бизнеса са много по-уязвими от други. Нивата им влияят най-силно на дългосрочните бизнеси, при които инвестиционната доходност е главен източник на печалби.

В общото и здравното застраховане лихвеният риск може до голяма степен да се овладее чрез разумно управление на активите и пасивите. При животозастраховането обаче спестовните продукти са изложени в най-голяма степен на този риск, именно защото инвестиционният доход е основният източник на печалба. В допълнение към това е трудно предвидимото поведение на застрахованите, което пък усложнява прогнозирането на паричните потоци и съответно – управлението на активите и пасивите.

Чувствителността към лихвения риск варира дори и в рамките на спестовните животозастраховки. Най-голяма е тя при продуктите с твърди гаранции и голяма продължителност. Възможността за оттегляне на клиента от застраховката без санкция също повишава чувствителността на застрахователя, според друг от авторите на доклада - Лукас Щайнман.

В бъдеще решаващ в животозастраховането ще е „дизайнът“ на продуктите

Щедрите и твърди гаранции на действащите полици ограничават силно възможностите за намаляване на лихвите от страна на много застрахователи. Това, което те могат да направят, е да оптимизират управлението на активите, да хеджират и да намалят оперативните си разходи. Те също така могат да предложат замяна на съществуващите договори с нови продукти, които предлагат подобни плащания, но могат да се хеджират по-лесно.

Новите животозастрахователни продукти трябва да бъдат преоценени, а нивата на гаранциите – коригирани. Също така би било добре самите продукти да бъдат проектирани така, че да може по-лесно да се хеджират срещу лихвения риск. Всичко това може да бъде улеснено от регулаторите, предлага Курт Карл, главен икономист на Swiss Re.

И не само това, животозастрахователната индустрия ще трябва да се справи с един фундаментален въпрос: как икономическите разходи за предлаганите гаранции се съпоставят и с желанието на потребителите да плащат за тях?

Гаранции, които са трудни за хеджиране и в същото време дават ниска стойност за застрахованите в точката на продажби, трябва да се елиминира. Настоящата среда на ниски лихви дава възможност да се създаде ситуация, в която да спечелят и двете страни – и застрахователите, и клиентите им, като се гарантира, че всички са по-добре подготвени за всеки възможен сценарии в бъдеще“, добавя Щайнман.

Общото и здравното застраховане трябва да повишат премиите

Пътят напред е по-малко трънлив за компаниите извън животозастраховането. Те могат да променят цените на продуктите си, за да се справят с внезапни покачвания или понижавания на лихвите. Повишаването на цените може да възстанови доходността на компаниите в условията на сегашните ниски лихви. Този род компании биха се изправили пред по-големи проблеми, ако инфлацията ги завари неподготвени, според Астрид Фрей.