Дизелът у нас втори най-евтин в ЕС и все пак има нещо гнило...
Пазарният дефект на това цената на дизела да е по-висока от тази на бензина у нас отдавна е поправен. Въпреки това, все още има нещо нередно в цялостната картина на цените на горивата у нас.
По отношение на цената на дизела страната ни е на второ място в ЕС с най-евтин дизел, като при 1.337 евро за литър той е на нивото в Естония и по-скъп само от този в Люксембург.
Макар последната страна да е с най-високи доходи и стандарт в ЕС, то цената на литър дизел там е 1.30 евро. Причината – по-ниския данък добавен стойност, налаган върху суровината. Там данъкът добавя 0.17 евро към цената на литър дизел, докато у нас добавката е 0.223 евро.
* данни energy.eu
И преди да започнат да валят предложения за намаляване на този данък и митата и акцизите, начислявани върху горивата с цел понижение в цената на продукта, трябва да споменем, че и при двете пера страната ни е с едни от най-ниските стойности в ЕС.
По-ниско като абсолютна стойност е начисляването ДДС единствено в Кипър и Малта, но за сметка на това там налаганите мита и акцизи са по-високи като стойност.
От друга страна, дори и при потенциалното им понижение съществува реална опасност спадът им да се абсорбира от маржина на петролната индустрия и в крайна сметка, освен че ще лишим бюджета от приходи, то спокойно и потребителите могат да бъдат лишени от по-ниски цени.
Ако се загледаме как стоят нещата при цената на бензина, ситуацията е далеч по-неблагоприятна при едно сравнение с останалите страни членки на ЕС.
По-евтин бензин има в значително по-голям брой страни в сравнение с България. Към вчерашна дата цената на литър от най-масовия бензин е била 1.367 евро. За сравнение по-евтин е бензинът в Малта (1.352 евро), Естония (1.337) и Румъния (1.332).
Нещата изглеждат още по-негативно за нас потребителите като сравним цената на бензина и доходите в различните страни.
Средната работна заплата у нас купува най-малко бензин в ЕС, въпреки относително по-ниската му, в сравнение с останалите страни, цена. С една средна заплата се купуват 318.24 литра бензин, като, за сравнение, в Румъния средната заплата купува с 50 литра повече.
Логичен е и въпросът защо на фона на поевтиняването в цената на петрола на международните пазари последните седмици цената на петрола и дизела се задържат близко до рекордните си нива.
Отговорът е прост – петролната индустрия се облагодетелства, като повишава процентът на печалбата си.
За последните два месеца цената на петрола се е понижила с близо 10%, докато цената на бензина е спаднала едва с 2%. В същото време добавката, която петролният сектор дава върху цената на литър бензин се е повишила от 16.4 на 18.65%.
В момента последния процент е един от най-високите в ЕС, като по-висок е той единствено в Кипър – 20.4%, Дания -19.04%, Малта – 20.4% и Португалия – 19.4%.